Belfontis Trio: Trio’s van Fanny en Felix Mendelssohn-Bartholdy

29 oktober 2017 | 16.00 uur | Geelvinck Muziek Museum, Zutphen

Programma:

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Pianotrio nr. 1 in d klein opus 49 (1839)

Jasna Veličković: Lieder ohne Worte (2017)

Fanny Mendelssohn-Bartholdy: Pianotrio in d klein opus 11 (1846)

 

Toelichting:

Pianotrio’s van Fanny en Felix Mendelssohn-Bartholdy
Als telgen van een welgestelde familie genoten Fanny en haar 4 jaar jongere broer Felix Mendelssohn de best denkbare opvoeding in Berlijn. Maar waar het Felix vrij stond om musicus te worden werd Fanny beperkt in haar vrijheid. Minstens net zo’n goede pianiste als haar jongere broer werd haar verstaan gegeven dat ze zich vooral moest richten op taken die bij een vrouw hoorden; huisvrouw en moeder zijn.
Zowel haar vader als Felix verboden haar om haar composities uit te geven en in het openbaar concerten te geven. Zo was zij aangewezen op het musiceren tijdens huisconcerten.
Het pianotrio is Fanny’s laatste compositie en werd pas uitgegeven na haar dood. Het heeft een prachtig 3de deel dat de ondertitel ‘Lied’ kreeg. Het refereert aan ‘Lieder ohne Worte’, pianostukken waarin een gezongen melodie op de piano door zichzelf begeleid gespeeld wordt en waarvan Felix er vele geschreven heeft. Onder zijn naam heeft hij een paar ‘Lieder ohne Worte’ van Fanny uitgegeven, het toeval wil dat Koningin Victoria juist één van die van Fanny de mooiste vond.

Op dit programma twee pianotrio’s, geschreven in dezelfde toonsoort in dezelfde periode. Kunnen we horen dat de één door een vrouw en de ander door een man is geschreven? En wat is dat dan die vrouwelijke hand? Is er een gemeenschappelijke stijl te ontdekken?

Lieder ohne Worte
Naast de romantische en zeer virtuoze trio’s speelt Trio Belfontis een aantal ‘Lieder ohne Worte’ van de componiste Jasna Veličković. Deze Servische en in Nederland woonachtige componiste schrijft drie solostukken voor de musici van het trio. Deze solostukken gaan over de essentie van klank; wat bepaalt de klank van een viool, waar komt de stem van de cello vandaan en wat is precies het mechaniek van de pianoforte? Deze liederen zonder woorden zijn intieme klanktekeningen tussen de stormachtige zeeën van Fanny en Felix Mendelssohn.

Boek alvast uw kaartjes

Boeking Pianoforte festival 2017 – Zutphen

Bijdrage à ten bate van het bespeelbaar houden van de historische instrumenten van de Sweelinck Collectie. Uw bijdrage gaat rechtstreeks naar de uitvoerende musici, die daarvan op hun beurt de helft aan ons restauratiefonds schenken.

SKU: Festival 2017 Zutphen

Voor dit concert gelden geen extra kortingsregelingen.



Locatie

Geelvinck Muziek Museum



Zaadmarkt 88
7201 DE Zutphen