Pieter – Jan Belder – fortepiano en klavecimbel

Pieter-Jan Belder studeerde blokfluit en klavecimbel aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien treedt hij veelvuldig op in binnen- en buitenland. Vanaf 1989 was hij vaste medewerker van het Radio Kamer Orkest waar hij werkte o.l.v. onder andere Frans Brüggen, Ton Koopman, Roy Goodman, Kenneth Montgomery en Philippe Herreweghe. Daarnaast is hij als continuospeler actief in diverse ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging, Collegium Vocale Gent, het Gesualdo Consort, Camarata Trajectina, het Orkest van de 18e Eeuw en zijn eigen ensemble Musica Amphion. Verder begeleidde hij solisten als Johannette Zomer, Peter Kooij, Rémy Baudet, Nico van der Meel, Sigiswald Kuyken, Harry van der Kamp, Wilbert Hazelzet en Saskia Coolen.

Vanaf 1991 maakte Belder meer dan 130 Cd-opnames waarmee hij internationale erkenning en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbelwerken (13 cd’s). Deze succesvolle opnames werden gevolgd door een opname met het complete klavecimbel oeuvre van Domenico Scarlatti (36 cd’s), klavierwerken van Soler (8 cd’s) en Rameau (3 cd’s). Met Musica Amphion realiseerde hij eveneens grote projecten, zoals de cd-opname van het complete oeuvre van Corelli, Telemanns Tafelmusik, Bachs Brandenburgse Concerten en klavecimbelconcerten. Tevens verscheen er een cd-opname met de complete kamermuziek van Henry Purcell.

Momenteel werkt hij aan de eerste integrale opname van het Fitzwilliam Virginalbook, klavierwerken van C.P.E. Bach, klavierwerken van Sweelinck (het Sweelinckmonument van het Gesualdo Consort), Marais opnames met gambist Rainer Zipperling.

Tevens hij de initiator van een meerjarig project ‘Bach Contextueel’, een samenwerking van Musica Amphion en het Gesualdo Consort Amsterdam. Het doel van dit project is om middels concerten en cd-opnames de cantates en orgelwerken van J.S. Bach thematisch met elkaar in verband te brengen. Verder besteden zij hiermee aandacht aan de functie van het kerkorgel als continuo instrument naast het klavecimbel en worden de cantates in principe enkel bezet uitgevoerd.

Sinds 2005 is hij als dirigent van Musica Amphion regelmatig te gast in het Concertgebouw te Amsterdam. Hij voerde daar in 2011 o.a. Purcells Dido & Aeneas uit met Sarah Connolly en Collegium Vocale Gent. In 2012 dirigeerde hij Musica Amphion en Collegium Vocale Gent in een Handel- en Vivaldiprogramma, eveneens in het Amsterdamse Concertgebouw.

In 1997 was Belder prijswinnaar van de NDR-Musikpreis 1997 te Hamburg.

In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig.

 

 

Geelvinck Museum / Wandelconcert:

Pieter-Jan Belder nam samen met leden van Musica Amphion deel aan het jaarlijkse Wandelconcert langs de Gracht, met drie ensembles oude muziek in drie grachtenmusea: 2012, 2013 en 2014