Geelvinck Muziekfestival Amsterdam Virtuosi 2011

Voor de eerste maal organiseert Museum Geelvinck Hinlopen Huis het Geelvinck Muziekfestival ‘Amsterdam Virtuosi 2011’ om aandacht te vragen voor de plaats van de pianoforte en met name de tafelpiano in de hedendaagse muziekwereld. Het festival is opgezet rondom de historische instrumenten van de Sweelinck Collectie. De opzet van het programma is dat het met name jonge mensen aanmoedigt om kennis te maken met de pianoforte en met name de tafelpiano.

Het programma omvat 16 concerten, twee concoursen, een masterclass, een educatieve tentoonstelling, causerieën en een discussieforum. Ook is er aandacht voor de restauratie en het bespeelbaar houden van historische instrumenten en vooral van tafelpiano’s. Het initiatief voor het Geelvinck Muziekfestival wordt gesteund door coryfeeën als Stanley Hoogland, Willem Brons, Michael Tsalka, Peter Sykes, Richard Egarr, Bart van Oort en Martijn Padding, alsmede het Conservatorium Amsterdam, het Koninlijk Conservatorium in Den Haag, de ‘Friends of the Square Piano’ en het Amsterdamsche Fonds.

Podium voor jonge musici en componisten

Het Geelvinck Muziekfestival biedt een podium voor jonge musici en componisten. Naast klassiek werk uit de 18e en begin 19e eeuw, is er plaats voor hedendaagse composities en spannende cross-overs tussen muziekgenres en verschillende culturen, zoals de compositie voor tafelpiano en de Japanse koto, die in 2010 in de wekelijkse Geelvinck Salon van het Geelvinck Hinlopen Huis haar première kreeg.

Twee aanmoedigingsprijzen bevorderen het gebruik van historische instrumenten: de ‘Amsterdam Virtuosi’ Prijs voor het bespelen van de tafelpiano door aanstormend talent. En de Geelvinck Compositieprijs voor nieuwe stukken, waarin de tafelpiano een element vormt. Twee internationale jury’s beoordelen de prestaties.

Twee weekenden vol muziek

Het Geelvinck Muziekfestival bestaat uit twee opeenvolgende weekenden met een vol muziekprogramma, alsmede in de tussenliggende weekdagen, naast uitvoeringen, een masterclass door Stanley Hoogland en een discussieavond, de Winfried Salon. In het programma ligt  het accent op de authentieke muziekuitvoering van de Barok tot en met de Romantiek op vooral historische instrumenten. Tevens is gestreefd naar een voor een breed publiek aansprekende mix met andere muzieksoorten (jazz, tango, fado), cross-overs naar andere culturen, en naar hedendaagse muziek. Centraal staan de historisch pianoforte instrumenten en met name de tafelpiano. Ook is er een bescheiden tentoonstelling over restauratie- en behoud van tafelpiano’s, living history.

Kortom, een spannend programma waarin het geluid van de historische pianoforte eclectisch verweven wordt met zowel het gebruikelijke als het onverwachte.

 

Voor een terugblik op het festival: klik hier

Lees meer over de winnaars van de concoursen

Meer informatie over het Geelvinck Muziekpodium