Achtergronden

De achtergrond van Museum Geelvinck Hinlopen Huis

Op 21 november 1991 werd – na een omvangrijke restauratie – met de tentoonstelling ‘Antoine-Ignace Melling’ op passende wijze het Geelvinck Hinlopen Huis geopend door Ernst Veen in het bijzijn van burgemeester Ed van Thijn. Sedertdien heeft het museum regelmatig exposities met zowel hedendaagse als historische (toegepaste) kunst georganiseerd en daarmee een geheel eigen gezicht opgebouwd. Lees verder

Een innovatief concept: het Amsterdam LifestyleLab

Het Geelvinck wil op de 1e verdieping van het hoofdhuis en de 1e en 2e verdieping van het voormalig koetshuis stapsgewijs in totaal een viertal inspiratiemodules realiseren. Iedere inspiratiemodule is opgebouwd uit twee toonzalen, waarvan, als ‘white cubes’, slechts de contouren door de structuur van het grachtenhuis bepaald worden. Lees verder

De filosofie achter het Geelvinck

In de steeds sterker geürbaniseerde maatschappij, die in immer toenemende mate het dagelijks leven beheerst, is het creëren van een eigen plek, een ‘home’ met een echt ‘thuisgevoel’, als een eerste levensbehoefte geworden. Het centrum van het huiselijk sociaalgebeuren, de woonkamer, vormt bij uitstek de plek om de eigen identiteit tot uitdrukking te brengen. Maar wat maakt nu dat een interieur een echt ‘thuis’ wordt ?! Lees verder

Forumfunctie voor leefcultuur

Het Geelvinck wil zich profileren als een forum voor visionaire trends en innovaties in de leefcultuur in brede zin: van materiaal- en techniekinnovaties tot vernieuwende leefstijlvisies en -trends, van design voor stijlvol tafelen tot de tuin als verlengstuk van de woonkamer, van kamermuziek tot tafelmanieren, van culinair tot fashion. Lees verder

Het hedendaagse leven aan de gracht: Geelvinck LoftLife

Om de bezoeker een ‘thuis’ gevoel te geven, is het zolderappartement van het vm. koetshuis volledig als een woning ingericht. De bezoeker wordt er als een huisvriend ontvangen door één van de vrijwilligers en wordt uitgenodigd in dit luxe atelierloft uit begin jaren ’90 (ooit bewoond door een Russische kunstenares) thee/koffie te drinken. Lees verder

Profiel van de bezoekersdoelgroep

Het Geelvinck verwacht dat de bezoeker geïnteresseerd is in kijken (‘gluren bij de luxe buren’) – zoeken (ontdekken) – proeven (ervaren) – genieten (‘thuis voelen’) – ontmoeten (met anderen delen) – ontspannen (‘een moment voor cultuur’) – inspiratie creatief implementeren (zelf thuis toepassen). De bezoeker wil kunnen dromen en wil verrast worden, maar niet geshockeerd (wel gedurfd, maar niet confronterend). Lees verder