Antonio Simón haalt een 9 (!) voor zijn Masters Fortepiano

Gepubliceerd op: 19 juni 2014

Onder grote publieke belangstelling heeft Antonio Simón zijn Masters examen gehaald met een prachtige 9. Afwisselend op drie fortepiano’s solo en dan weer samen met mezzosopraan Anna Traub en bariton Emmanuel Franco, bracht Antonio Simón in de Posthoornkerk een recital, dat tevens zijn eindexamen was bij zijn docent fortepiano, Richard Egarr. Antonio met bloemen (foto m.) Een succesvol begin van een veelbelovende samenwerking tussen Geelvinck en het Conservatorium van Amsterdam.

 

Antonio is voornemens dit programma ook elders op podia in binnen- en buitenland te herhalen en hij heeft al toegezegd deel te nemen aan het Geelvinck Fortepiano Festival 2014 / Concours voor jong talent in oktober.

Ter gelegenheid van dit recital is het onderstaande persbericht uitgegaan:

 

Persbericht Sweelinck Collectie / Geelvinck Festival

Op woensdagavond 11 juni 2014 (20.15 uur) wordt het programma ‘Opus Ultimum – Zwanenzang’ uitgevoerd door de flamboyante Zwitserse mezzosopraan Anna Traub en de internationaal doorgebroken Mexicaanse bariton Emmanuel Franco samen met de aankomende Spaanse fortepianist Antonio Simón op drie historische fortepiano-vleugels in de Posthoornkerk (Haarlemmerstraat) in Amsterdam. Het concert – dat tevens Antonio Simon’s eindexamen recital voor zijn opleiding bij Richard Egarr is – is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen het Conservatorium Amsterdam en Museum Geelvinck Hinlopen Huis (Sweelinck Collectie Historische Pianofortes).

Zwanenzang

Het programma ‘Opus Ultimum’ bestaat uit pianocomposities, die Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Ludwig van Beethoven (1770-1827), Franz Schubert (1797-1828) en Johannes Brahms (1833-1897) aan het einde van hun scheppende leven schreven. Sommige stukken klinken droef, andere blij. Hadden deze componisten bij het schrijven ervan hun naderende levenseinde in zicht ? Bevat het een boodschap, een levensoverpeinzing of een herinnering aan een geliefde ? Wordt de grens van hun componeren verkend of overschreden. Deze zwanenzangen raken diepe emoties.

Mezzosopraan Anna Traub (Basel, Switzerland) studeerde af aan de Musikhochschule van Luzern, met eervolle vermelding. Ze heeft een onderscheidende diepgaande, donkere, mezzosopraan klank. Naast haar veelvuldig optreden als concertzangeres in oratorium, lied en kamermuziek, kreeg ze internationale waardering voor operarollen als Cherubino in W.A. Mozarts “Le nozze di Figaro“, de titelrol in “Orlando“ (G.F. Händel) en, in 2013, de titelrol in Bizet’s “Carmen” en Kate Julian in Britten’s “Owen Wingrave”

Bariton Emmanuel Franco (Tijuana, Mexico), behaalde zijn bachelordiploma aan het San Francisco Conservatory of Music en nam deel aan een Young Artist Program in Mexico City, waar hij twee keer de Plácido Domingo Scholarship won. Hij kreegt bekendheid door zijn operarollen als Figaro (Barbier van Sevilla), Silvio (Pagliacci) en Notaro (Don Pasquale) met het Tijuana Opera Company,  en diverse opera’s met het San Francisco Conservatory of Music, o.a. Orpheus in the Underworld. Zijn solorepertoire omvat Bach’s Magnificat, Mozart’s Coronation Mass en Requiem, Handel’s Messiah, en Orff’s Carmina Burana.

Antonio Simón (Jaén, Spanje, 1976) studeerde af in piano aan het Koninklijk Conservatorium in Madrid en aan de Muziek Akademie van Zagreb. Naast zijn activiteiten als solist en begeleider op piano is hij docent  aan het Conservatorium van Malaga, Spanje. Hij heeft onder meer het volledige oeuvre voor cello en piano van Franz Liszt opgenomen. In 2014 startte hij met de Master opleiding voor de historische fortepiano aan het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Richard Egarr. De examencommissie bestaat uit onder meer Willem Brons, David Kuyken en Therese de Goede.

Bijzonder is ook, dat op drie verschillende historische pianofortes wordt gespeeld:

– ‘Andenken an dem Tod’, Wq. 189/12(1781),en Freie Fantasie in fes-moll klein, Wq. 67(1787),van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) op de pianoforte vleugel van de hand van Johann Zahler (vroeg Weens mechaniek) uit ca. 1805

– ‘Bagatelles’, Op. 126 (1824) van Ludwig van Beethoven (1770-1827) op de pianoforte vleugel gebouwd door John Broadwood (Engels mechaniek) uit 1804

Sonata no. 21 in Bes groot, D. 960, (1828) van Franz Schubert (1797-1828) en ‘O Tod, wie bitter bist du’, in e klein, Op. 121 nr. 3 (1896) uit ‘Vier ernste Gesänge’ vanJohannes Brahms (1833-1897) op de pianoforte vleugel gebouwd door Joseph Dohnal (Weens mechaniek) uit ca. 1825.

Eerder bericht over dit recital / masters examen: klik hier

Over Anna Traub en Emmanuel Franco, klik hier

Overzicht