Beitske Verheij, cello & Bernd Brackman, piano

31 maart 2019 | 16.00 uur | Muziek Museum Zutphen, Zutphen
Deel dit bericht:

Programmatoelichting
Antonio Vivaldi was naast componist en violist ook priester. Hij heeft ruim 700 werken op zijn naam staan, waarvan een groot deel voor strijkers. Naast soloconcerten en kamermuziek schreef hij tientallen opera’s en veel gewijde muziek. De sonate RV 46 is de laatste van zes sonates voor cello en basso continuo, die Vivaldi schreef tussen 1720 en 1730. Naast deze zes gepubliceerde sonates schreef Vivaldi er nog vier, die niet zijn gepubliceerd.

Jacques Reuland studeerde viool, piano, orgel, koordirectie en compositie. Als componist ontving hij zijn opleiding van o.a. Hendrik Andriessen en Piet Ketting. Hij liet zich vooral inspireren door Franse componisten als Satie, Debussy en Poulenc. Reuland schreef zijn Bagatellen voor violoncello en piano voor Beitske Verheij. Zij was destijds eerstejaars cellostudente aan het Zwols Conservatorium, waarvan Reuland directeur was.

Ludwig van Beethoven schreef vijf cellosonates: de eerste twee vormen samen opus 5 en de laatste twee opus 102. De derde sonate, opus 69 is waarschijnlijk de bekendste van de vijf en stamt uit zijn middenperiode (1808). De vijfde symfonie en de zesde symfonie (Pastorale) werden in hetzelfde jaar voltooid. Het werk werd opgedragen aan baron Ignaz von Gleichenstein, een belangrijke mecenas van Beethoven, en tevens een goede cellist.

De sonate voor cello en piano is een van de laatste werken die Claude Debussy heeft gecomponeerd. In deze laatste periode van zijn leven keerde Debussy naar eigen zeggen terug naar de vorm en het idioom van barokcomponisten als Couperin en Rameau. De zeer compacte sonate is grillig, vol plotselinge stemmingswisselingen en bijzondere klankeffecten.

De fameuze Cellosonate opus 65 is een van de weinige werken van Frédéric Chopin waarin niet alleen de piano de hoofdrol speelt. Chopin voerde de sonate uit op zijn laatste concert in 1848 samen met de cellist Franchomme, aan wie het werk is opgedragen, echter zonder het eerste deel, dat een geheime betekenis voor hem scheen te hebben. Ook toen Chopin op zijn sterfbed aan Franchomme vroeg het eerste deel voor hem te spelen, kon hij dat niet verdragen omdat hem dat ‘te zeer aan het hart’ ging.

Beitske Verheij en Bernd Brackman
Beitske Verheij studeerde in Amsterdam bij Jean Decroos en in Rotterdam bij Herre-Jan Stegenga. Daarnaast nam ze deel aan masterclasses van o.a. Christopher Bunting, Heinrich Schiff en Paul Tortelier. Ze gaf talloze kamermuziekconcerten in West-Europa en trad solistisch op met diverse orkesten in celloconcerten van o.a. Dvořák, Lalo, Sjostakovitsj en het Dubbelconcert van Brahms. Haar cello werd in 1987 voor haar gebouwd door Mathijs Heyligers.

Bernd Brackman studeerde in Amsterdam bij o.a. Jaap Spaanderman. Hij volgde masterclasses bij o.a. Vlado Perlemuter, Tamas Vasary, Leon Fleisher, Naum Grubert, Peter Feuchtwanger en Sergei Dorensky. Hij won o.a. in 1981 het Willem Pijper Concours Rotterdam, in 1984 de Elisabeth Evertsprijs en in 1985 het Jacques Vonk Concours Amsterdam. Hij werkte samen met pianisten als Cor de Groot, Hans Henkemans, Daniël Wayenberg, Maria João Pires en Lucas en Arthur Jussen, en met dirigenten als Ed Spanjaard, Jan Stulen en Jan Willem de Vriend. Met de fluitist Jacques Zoon maakte hij een cd met Nederlandse muziek, waarvoor hij in 1997 een Edison ontving. Bernd Brackman treedt veelvuldig op als solist en als kamermuziekspeler.

De samenwerking tussen beide musici begon in 1992 een cd-opname van alle werken voor cello en piano van Heitor Villa-Lobos voor het label Erasmus. Tot op heden is deze cd een collector’s item in Europa en op het Amerikaanse continent. In de jaren ‘90 trad het duo veelvuldig op, en in 2017 hebben Verheij en Brackman de samenwerking met veel enthousiasme hervat.

Bekijk concertprogramma >

Boek alvast uw kaartjes / Buy tickets online

Boeking Muziek Museum Regulier A 18

Bijdrage à

Onderstaande kortingen zijn niet van toepassing op tickets voor het Beethovenfestival.

Afhankelijk van het concert dat u bezoekt kunnen onderstaande kortingen van toepassing zijn. Kortingsregelingen gelden ook voor partners.
english Depending on the concert you visit various discounts can be applicable, see the list below. Discounts are also applicable for partners.

- Vrienden Museum Geelvinck
- Museumkaarthouders
- IAmsterdam (concerten Pianolamuseum en Cromhouthuis)
- Mecenas (wanneer u ons een instrument heeft geschonken)
- donateur Pianola Museum (Stichting Nederlands Piano Museum)
- donateur Chopin Stichting Nederland
- donateur Wijnhuisfonds
- Vriend Zutphense Musea
- lid EPTA
- lid VVPN
- lid ICOM
- lid ICOMOS
- lid Europa Nostra
- lid Vereniging Rembrandt
- lid Nederlands Clavichord Genootschap
- lid Nederlands Clavecimbel Genootschap
- lid Cultuur & Historisch Platform Zutphen
- lid Platform Zaadmarkt
- lid Nederlandse Pianola vereniging
- lid Harmonium Vereniging Nederland
- lid KVNM
- lid CCN
- lid sKBL
- lid Kon. IGC
- lid Jonge Soos Heerde
- lid van het Gilde Zutphen
- Lid van de Amsterdamsche Kring
- studenten conservatorium en musicologie
- post-master muziekstudenten
- muziekdocenten



Locatie

Muziek Museum Zutphen

Het Geelvinck Muziek Museum opende op 30 juni 2017 zijn deuren in Huis De Wildeman (voorheen Museum Henriëtte Polak), pal in de historische binnenstad van Zutphen. Dit imposante patriciërshuis met zijn eind 18e eeuwse klassieke gevel, stamt uit de late middeleeuwen. De stijlkamers met historische fortepiano's ademen de sfeer van Beethoven's tijd. Aan deze iconische componist, die volgens sommigen in Zutphen werd geboren, is de tentoonstelling op de 1e verdieping gewijd. Op de 2e verdieping – bij het open depot met restauratieatelier – bevindt zich een schuilkapel uit 1628. Regelmatig vinden er concerten op historische piano's uit de 18e en 19e eeuw plaats.

Zaadmarkt 88
7201 DE Zutphen
020-6390747 / 0642228300

Bezoek website