Het ‘Singspiel’ op fortepiano en cello door Tullia Melandri en Evan Buttar.

23 oktober 2016 | 17.30 uur | Pianola Museum, Amsterdam
Deel dit bericht:

Tullia Melandri, fortepiano, en Evan Buttar, cello, spelen werken van Carl Maria von Weber en Ludwig van Beethoven op de Böhm fortepiano (c. 1820).

The singspiel and the fortepiano

Putting together the  Beethoven’s variations on Papageno’s aria“Ein Mädchen oder Weibchen” (from Die Zauberflöte) with the second piano sonata by Carl Maria von Weber, Evan and I wanted to enlighten the Singspiel as source of inspiration for instrumental music. If the variations by Beethoven introduce a variety of states of mind in the music, from the comicality to the mournfulness, Weber makes of his sonata a real theatre piece, with imaginary scenes of Nature, sudden happenings, contrasting characters. The second Sonata for piano and cello by Beethoven is instead not directly inspired by the theatre, but has a strong dramatic vitality in itself. The opening of the sonata brings to the imagination a dramatic opera scene. In the Allegro molto più tosto Presto the two instruments interact like two actors on stage, with the consequent growth a bristling energy. Again a smile shows up in the last movement, bringing us back to the atmosphere of the Zauberflöte, that Beethoven considered the greatest among Mozart’s operas.

 

Instrument: een fortepiano met Weens mechaniek gebouwd door Joseph Böhm omstreeks 1820 in Wenen. Dit instrument (klavierbreedte: FF-f4) met maar liefst vijf pedalen voor veschillende effecten (waaronder de Janitsaren roffel en bel) is in bruikleen van de restaurator Gijs Wilderom. Een vergelijkbaar instrument van deze bouwer bevindt zich in de collectie van het Met in New York.

 

Programma:

Carl Maria von Weber (1786 – 1836)

Pianosonate no. 2 in As majeur, Op. 39 (1814-1816)
– Allegro con spitito ed assai legato
– Andante. Ben tenuto
– Menuetto capriccioso. Presto assai
– Rondo. Moderato e molto grazioso

 

Ludwig van Beethoven ( 1770 – 1827)

12 Variaties op “Ein Mädchen oder Weibchen”, Op. 66 (1796)

Cellosonate No. 2 in G mineur, voor fortepiano en cello, Op. 5 no. 2 (1796)
– Adagio sostenuto ed espressivo
– Allegro molto più tosto presto
– Rondo. Allegro

 

 

Breng de Mesenliches Fortepiano weer tot leven!

Kijk op www.voordekunst.nl/fortepiano hoe u kunt meehelpen deze zeldzame historische fortepiano weer bespeelbaar te maken voor ons nieuwe museum in Zutphen, zodat u straks ook daar kunt genieten van de prachtige klanken van deze Mesenliches Fortegrand uit 1820 (vergelijkbaar met de Böhm, maar met zelfs zes pedalen voor verschillende effecten)!

 

 

CORONA PROTOCOL PIANOLA MUSEUM

Van harte welkom in het Pianola Museum. Wij doen onze uiterste best om te voldoen aan de maatregelen van het RIVM. Aan u als concertbezoeker vragen wij uw medewerking (voor uw eigen veiligheid, die van uw mede-bezoekers, optredende artiest en museummedewerkers). Houd anderhalve meter afstand van bezoekers die niet tot uw gezelschap behoren, in het museum is het dragen van een mondkapje verplicht. De garderobe is niet toegankelijk, uw jas en tas kunt u meenemen in de muzieksalon. De stoelen in de muzieksalon zijn genummerd. Wij verzoeken u van de aan u toegewezen stoelen gebruik te maken. Uw drankje kan mee naar binnen, ook in de pauze is het toegestaan een drankje te halen. Vermijd contactmomenten bij het toilet en in het cafe, bezoek deze plaatsen een voor een. Volg altijd de aanwijzingen van de vrijwilligers en medewerkers van het museum.



Locatie

Pianola Museum

Het Pianola Museum, een van de kleinere musea van Amsterdam, bevindt zich in de Jordaan. In het museum staan tal van piano’s die vanzelf kunnen spelen: pianola's, reproduktiepiano's en alles wat daarmee te maken heeft.

Lees verder
Westerstraat 106
1015 MN Amsterdam