Joli Cuer: Liefde en Rouw, toen en nu

21 januari 2018 | 16.45 uur | Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Deel dit bericht:

Dit concert van Joli Cuer laat de moderne mens doorvoelen hoe de worsteling met liefde en rouw van alle tijden is. Ontroerende composities uit de 15de en eerste helft van de 16de eeuw worden doorspekt met korte teksten uit de actuele roman The gap in time van Jeannette Winterson, die op hun beurt weer verwijzen naar A winter’s tale van William Shakespeare. De teksten reflecteren op de muziek in de vorm van een brief, een dialoog of een noodkreet. Zo ontstaat een extra diepe belevenis van het concert.

In de late Middeleeuwen leidde de hoofse liefde, die vooral op afstand genoten moest worden, tot diepe muzikale verzuchtingen. De minnaar put zich uit in het ‘ophemelen’ van zijn oogappel. In de geestelijke muziek wordt dit gevoel vertaald naar een intense aanbidding van Maria.

Sommige tekstdichters gaan zo ver dat ze een noodlottige dood suggereren als de liefde niet wederzijds is. Andersom leidt de dood van een naaste soms tot een hartverscheurende vertolking van de liefde voor die persoon. Een Requiem (dodenmis) brengt dan troost voor de nabestaanden en zielenrust voor de overledene.

Joli Cuer treedt op met 3 mannenstemmen, 1 vrouwenstem en 1 renaissancetrombone. De groep brengt muziek uit oude handschriften opnieuw tot leven met een knipoog naar muziektheater. Op het programma staat muziek van Dufay, Pipelare, Mouton, Gombert, De Févin, Plummer en Clemens non papa, en het bekende Egidiuslied van een anoniem gebleven componist.

 

Joli Cuer

Joli Cuer is een vocaal ensemble dat zich concentreert op de vertolking van de meerstemmige muziek, oftewel polyfonie, van midden 14de tot midden 16de eeuw. Het ensemble doet dit op authentieke wijze, staand rond een koorboek (een groot boek waarin de zangpartijen gescheiden staan genoteerd) of uit stemboekjes (kleinere boekjes voor elke stem apart). Het ensemble zingt meestal uit een directe kopie van de oorspronkelijke, met de hand genoteerde muziek. Latijnse teksten worden uitgesproken volgens de uitspraak van het taalgebied. Deze benadering komt de vloeiendheid van de polyfonie ten goede en brengt deze muzikale praktijk zo dichtbij als maar mogelijk is.

 

De Geelvinck Salon maakt dankbaar gebruik van de SKIP-regeling van het Fonds voor Podiumkunsten.

Bekijk het concertprogramma

Onderstaande kortingen zijn niet van toepassing op tickets voor het Beethovenfestival.

Afhankelijk van het concert dat u bezoekt kunnen onderstaande kortingen van toepassing zijn. Kortingsregelingen gelden ook voor partners.
english Depending on the concert you visit various discounts can be applicable, see the list below. Discounts are also applicable for partners.

- Vrienden Museum Geelvinck
- Museumkaarthouders
- IAmsterdam (concerten Pianolamuseum en Cromhouthuis)
- Mecenas (wanneer u ons een instrument heeft geschonken)
- donateur Pianola Museum (Stichting Nederlands Piano Museum)
- donateur Chopin Stichting Nederland
- donateur Wijnhuisfonds
- Vriend Zutphense Musea
- lid EPTA
- lid VVPN
- lid ICOM
- lid ICOMOS
- lid Europa Nostra
- lid Vereniging Rembrandt
- lid Nederlands Clavichord Genootschap
- lid Nederlands Clavecimbel Genootschap
- lid Cultuur & Historisch Platform Zutphen
- lid Platform Zaadmarkt
- lid Nederlandse Pianola vereniging
- lid Harmonium Vereniging Nederland
- lid KVNM
- lid CCN
- lid sKBL
- lid Kon. IGC
- lid Jonge Soos Heerde
- lid van het Gilde Zutphen
- Lid van de Amsterdamsche Kring
- studenten conservatorium en musicologie
- post-master muziekstudenten
- muziekdocenten



Locatie

Museum het Cromhouthuis

Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.

Lees verder
Herengracht 368
1016 CH Amsterdam


Bezoek website