Sensibility and Improvisation
Marcia Hadjimarkos, fortepiano
Marcia offers a bouquet of music by female composers of the 18th and 19th centuries, including sparkling dances by Maria Szymanowska, who was celebrated in her time as a pioneer professional virtuoso pianist, and a hauntingly lovely Etude by Hélène de Montgeroult, the first woman to be hired as a piano teacher at the Paris Conservatoire, and who penned the Cours complet, a monumental collection of études. These pieces have undeniable pedagogical value, but are first and foremost works of art. Little is known about the enigmatic Mme de Villeblanche, apart from the fact that she died at the age of 24; her sonata bears witness to a robust and original musical voice.
Madame de Villeblanch: Sonata in C minor (composed before 1782)
Maria Szymanowska (1789- 1831): Excerpts from Dix-huit Danses de différents genres pour le pianoforte (1820)
Hélène de Montgeroult (1764–1836): Excerpt from Cours complet pour l’enseignement du piano-forte (1812)
Gabriele Toia, fortepiano
From Tango to Italian Baroque, from Viennese Classicism to jazz: the soul of historical pianos crosses borders.
Gabriele Toia plays music by Sammartini (modern world premieres), Haydn, Beethoven, Chopin, Beiderbecke, Ellington, Piazzola and totally improvised pieces.
Giovanni Battista Sammartini (1700-1775) Sonate in G-groot en Sonate in F-groot (modern world premières)
Frédéric Chopin (1810-1849) Four Mazurkas:
Op. 24 No. 1 in g-klein
Op. 17 No. 3 in As-groot
Op. 17 No .4 in a-klein
Op. 24 No. 3 in As-groot
Gabriele Toia (1967) Three improvised Bagatelles
Duke Ellington (1899 – 1974)
Mood Indigo
The Shepherd
Satin Doll
It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing)
Breng de Mesenliches Fortepiano weer tot leven!
Kijk op www.voordekunst.nl/fortepiano hoe u kunt meehelpen deze zeldzame historische piano weer bespeelbaar te maken, zodat u straks ook kunt genieten van de prachtige klanken van deze Mesenliches Fortegrand uit 1820!
CORONA PROTOCOL PIANOLA MUSEUM
Van harte welkom in het Pianola Museum. Wij doen onze uiterste best om te voldoen aan de maatregelen van het RIVM. Aan u als concertbezoeker vragen wij uw medewerking (voor uw eigen veiligheid, die van uw mede-bezoekers, optredende artiest en museummedewerkers). Houd anderhalve meter afstand van bezoekers die niet tot uw gezelschap behoren. De garderobe is niet toegankelijk, uw jas en tas kunt u meenemen in de muzieksalon. De stoelen in de muzieksalon zijn genummerd. Wij verzoeken u van de aan u toegewezen stoelen gebruik te maken. Uw drankje kan mee naar binnen, ook in de pauze is het toegestaan een drankje te halen. Vermijd contactmomenten bij het toilet en in het cafe, bezoek deze plaatsen een voor een. Volg altijd de aanwijzingen van de vrijwilligers en medewerkers van het museum.