Marie Antoinette – de muzikale Franse Koningin

25 mei 2019 | 13.30 uur | ,
Deel dit bericht:

Zaterdag 25 mei staat Koningin Marie Antoinette in de schijnwerpers. Topstuk van ons museum is haar tafelpiano gebouwd door haar protegé Sébastian Erard. De Erard-expert Robert Adelson (Conservatorium van Nice) vertelt over deze geschiedenis (in het Engels). Twee recitals laten u de muziek van Marie Antoinette en de Franse Revolutie beleven. Ontdek het extravagante leven van deze muzikale Franse koningin, dat zo tragisch op het schavot eindigde. U neemt tevens een kijkje in ons restauratie-atelier en neemt en passant onze nieuwe tentoonstelling ‘Chinoiserie – Droombeeld of Opmaat tot Revolutie? mee. ‘En geniet s avonds van een Mozart-mis in de wereldberoemde Walburgiskerk.

Aanvang 13.30 uur
Einde ca. 17.00 uur

Vooraf mogelijkheid voor een lunch-arrangement: in het gezellige Genietcafé op de Oude Bornhof.

20.00 uur, Walburgiskerk: een Mozart-mis in het festival Mozart in Zutphen

 

Muzikale wandeling ‘Koningin Marie Antoinette’

de muzikale wandeling voert ons ,onder begeleiding van een gids, langs drie locaties, waar wij meer horen over deze muzikale Franse Koningin, haar leven in weelde dat zo tragisch eindigde, de muziek die zij zelf schreef en die van andere vrouwelijke Franse componisten uit haar tijd en de instrumenten die Sébastien Erard voor haar bouwde.

Geelvinck Muziek Museum:

Robert Adelson: ‘Making Pianos during Glory and Terror – Erard and the French Revolution’
De creatieve, jonge pianobouwer Sébastian Erard geldt als een vernieuwer en ontwierp verschillende speciale instrumenten voor Marie Antoinette. Hij was haar protegé en daarmee brak zij met de Franse traditie van het klavecimbel. De Erard-expert en schrijver Robert Adelson, verbonden aan het Conservatorium van Nice, vertelt over Sébastian Erard: ‘Making Pianos during Glory and Terror – Erard and the French Revolution (dit onderdeel is Engelstalig. met veel illustraties). U bekijkt een van de twee enige overgebleven tafelpiano’s uit haar paleis in Versailles – nu in ons museum  – en u ziet restaurator Gijs Wilderom aan het werk bij de restauratie van een zelfde type Erard tafelpiano, in ons restauratie atelier. Dit instrument werd gebouwd in hetzelfde jaar, dat Marie Antoinette op het schavot het leven liet: 1793

 

  • De muziek van Marie Antoinette en haar tijdgenoten: Riko Fukuda – fortepiano en Elsbeth Gerritsen – mezzosopraan
    Marie Antoinette speelde verschillende muziekinstrumenten en van haar zijn enkele liederen bekend. Zij bracht uit Wenen de fortepiano en vogue in Frankrijk. We horen twee liederen van haar hand en muziek van tijdgenoten: Mozart, Edelmann en Dussek, uitgevoerd op twee Weense fortepiano’s: de Heilmann 1785 en de Georg Haschka jr. met Janitsaren-trom en bel uit 1825.

Programma:
Wolfgang Amadeus Mozart : Menuet in G, KV 11e (1762)
Jean-Frédéric Edelmann : Sonate in f op.10 nr.2 1e deel (1781/‘82?)
Marie Antoinette: Pauvre Jacques
Marie Antoinette : C’est mon ami
Jan Ladislav Dussek : The Sufferig of the Queen of France (1793)

 

Dat Bolwerck

Muziek van vrouwelijke Franse componistes uit de tijd van Marie Antoinette, door Lucie de Saint Vincent – fortepiano

  • De firma Erard zou uitgroeien tot de belangrijkste pianobouwer van Frankrijk. Een bijzonder instrument is de tafelpiano van Libertus van Even, een uit de Nederlanden afkomstige pianobouwer, die in Parijs omstreeks de val van Napoleon, dit instrument bouwde met de techniek van Erard.

Programma:
Mme la comtesse Desfossez
Sonate in Bes Majeur toegewijd, opgedragen, aan Mme de Montgeroult
Allegro
Mme de Villeblanche
Sonate Nr.1 in C minor (1782)
Allegro – Andante
Hélène de Montgeroult (1764-1834)
Sonate op 1 Nr.3 in F minor (1795)
Maestoso con espressione
Marie Bigot (1786-1820)
Suite d’études
étude in G Major : Allegretto
étude en C minor : Allegro

De IJsselsalon: Marie Antoinette – van paleis tot schavot

  • Een inleiding door Jurn Buisman over koningin Marie Antoinette, haar jeugd in Wenen, haar gearrangeerde politieke huwelijk met Lodewijk XVI van Frankrijk, haar extravagante leven in Versailles, haar vlucht uit het openbare leven in muziek en exotische geïdealiseerde werelden, en haar dramatische einde op het schavot. De mateloze extravagantie, waarmee de jonge koningin Marie Antoinette (1755-1793) zich in Versailles omringde, terwijl het gewone volk in Frankrijk geteisterd werd door economische malaise en hongersnood, is mede aanleiding geweest tot de opstanden die de Franse Revolutie inleidden. In schotschriften werd deze dochter van de keizer van Oostenrijk bespot vanwege haar hang zich terug te trekken in geïdealiseerde droomwerelden.In de hoftuin van Versailles liet zij een boerendorpje nabouwen, waarin zij als een boerinnetje verkleed de – geparfumeerde – schapen hoedde. Het plattelandsleven was van een even exotische eenvoud, als de toenmalige beeldvorming van vreemde culturen. Het verre en nabije oosten fascineerde de westerse aristocratie. Zij was verzot op de mysterieuze en exotische van vreemde beschavingen, die als geïdealiseerde werelden voorgesteld werden. Zoals de naar Chinees en Turks voorbeeld gebouwde tuinpaviljoens en follies. De beroemde chinoiserie en turquerie-ontwerpen van Jean-Baptiste Pillement vonden in heel Europa aftrek aan adellijke hoven en bij rijke burgers. Voor Marie Antoinette ontwierp hij een chinoiserie paviljoen voor in de tuin van Versailles; door het uitbreken van de revolutie is het nooit gerealiseerd.

Jurn Buisman is algemeen directeur van het Geelvinck Muziek Museum.

Tentoonstelling ‘Chinoiserie – droombeeld of opmaat tot revolutie’

  • Tevens bent u in de gelegenheid om onze fraaie tentoonstelling ‘Chinoiserie’ te bezichtigen. Hierin ziet u de westerse stereotypering van China, Japan en het Midden Oosten. U wordt rondgeleid door de maker van deze tentoonstelling, Roland Spek.

 

 

Robert Adelson: Making pianos during Glory and Terror: Erard and the French Revolution

Sébastien Erard (1752–1831), as well as the firm that carried his name into the mid- twentieth century, is a seminal figure in the history of musical instruments. His career was long and illustrious; making instruments in his youth for Marie Antoinette and in his old age for Felix Mendelssohn and Franz Liszt. His inventions, especially the double escapement for the piano and the double-action for the harp, have had an enormous impact on instruments and musical life, helping to bring about the rise of the virtuoso in the Romantic era. Indeed, his contributions are still at the foundation of piano and harp building even today. The Erard firm owed its very existence to the patronage of Louis XVI, and the French Revolution therefore had a profound impact on their business, inciting them to found a second manufacture in London. In this lecture, Robert Adelson will draw on the vast and largely unpublished Erard family and business archives to illuminate the challenges the Revolution presented to musical instrument builders.(presentatie in het Engels met powerpoint illustraties)

 

 

Boek alvast uw kaartjes / Buy tickets online

Boeking Wandelconcert Zutphen 2019 – 25mei

Bijdrage à ten bate van het bespeelbaar houden van de historische instrumenten van de Sweelinck Collectie. Uw bijdrage gaat rechtstreeks naar de uitvoerende musici, die daarvan op hun beurt de helft aan ons restauratiefonds schenken.

    * = zie tabblad kortingen, see tab discounts

Onderstaande kortingen zijn niet van toepassing op tickets voor het Beethovenfestival.

Afhankelijk van het concert dat u bezoekt kunnen onderstaande kortingen van toepassing zijn. Kortingsregelingen gelden ook voor partners.
english Depending on the concert you visit various discounts can be applicable, see the list below. Discounts are also applicable for partners.

- Vrienden Museum Geelvinck
- Museumkaarthouders
- IAmsterdam (concerten Pianolamuseum en Cromhouthuis)
- Mecenas (wanneer u ons een instrument heeft geschonken)
- donateur Pianola Museum (Stichting Nederlands Piano Museum)
- donateur Chopin Stichting Nederland
- donateur Wijnhuisfonds
- Vriend Zutphense Musea
- lid EPTA
- lid VVPN
- lid ICOM
- lid ICOMOS
- lid Europa Nostra
- lid Vereniging Rembrandt
- lid Nederlands Clavichord Genootschap
- lid Nederlands Clavecimbel Genootschap
- lid Cultuur & Historisch Platform Zutphen
- lid Platform Zaadmarkt
- lid Nederlandse Pianola vereniging
- lid Harmonium Vereniging Nederland
- lid KVNM
- lid CCN
- lid sKBL
- lid Kon. IGC
- lid Jonge Soos Heerde
- lid van het Gilde Zutphen
- Lid van de Amsterdamsche Kring
- studenten conservatorium en musicologie
- post-master muziekstudenten
- muziekdocenten



Locatie

Muziek Museum Zutphen

Het Geelvinck Muziek Museum opende op 30 juni 2017 zijn deuren in Huis De Wildeman (voorheen Museum Henriëtte Polak), pal in de historische binnenstad van Zutphen. Dit imposante patriciërshuis met zijn eind 18e eeuwse klassieke gevel, stamt uit de late middeleeuwen. De stijlkamers met historische fortepiano's ademen de sfeer van Beethoven's tijd. Aan deze iconische componist, die volgens sommigen in Zutphen werd geboren, is de tentoonstelling op de 1e verdieping gewijd. Op de 2e verdieping – bij het open depot met restauratieatelier – bevindt zich een schuilkapel uit 1628. Regelmatig vinden er concerten op historische piano's uit de 18e en 19e eeuw plaats.

Zaadmarkt 88
7201 DE Zutphen
020-6390747 / 0642228300

Bezoek website

Dat Bolwerck

Dat Bolwerck is een kunstcentrum in een historisch gebouw gelegen in het hart van Zutphen. Er worden binnen en buiten verschillende hedendaagse kunstvormen en klassieke muziek (o.a. van de Cello Academie) gepresenteerd. Verder zijn er lezingen, filosofie bijeenkomsten, workshops en inspiratiesessies. Het gebouw, de locatie en de tuin hebben een verstild karakter waardoor je in de combinatie met de kunsten, concerten en lezingen haast vanzelf een breuk met het alledaagse maakt en ruimte creëert voor nieuwe gedachten.

Lees verder
Zaadmarkt 112
7201 DE Zutphen
+31620437979

Bezoek website

IJsselsalon

De IJsselsalon is een initiatief van beeldend kunstenaar Stef Kreymborg en musicus Remko Kraamwinkel. Zoals in de 17de en 18de eeuw denkers en uitvoerende kunstenaars elkaar ontmoetten in de salons,  zo willen wij een hedendaagse ontmoetingsplek zijn waar oog en oor worden geprikkeld. Ook hier staat een bruikleen van het Geelvinck MuziekMuseum: een Grotrian-Steinweg salonvleugel van c. 1895.

IJsselkade 21
7201 HD Zutphen


Bezoek website