Paola Volpe, fortepiano & Liliana Bernardi, viool: Donne Degne di Nota

1 maart 2019 | 20.00 uur | Muziek Museum Zutphen, Zutphen
Deel dit bericht:

Dit concert heeft als thema “Donne degne di Nota” (Vrouwen die noten waardig zijn), in verband met Internationale Vrouwendag dat jaarlijks op 8 maart gevierd wordt. Paola Volpe (fortepiano) en Liliana Bernardi (viool) brengen een programma met hoofdzakelijk werken van vrouwelijke componistes. Daarnaast spelen zij twee composities van Ludwig van Beethoven: 12 Variaties op het thema ‘se vuoi ballar con me’ uit de opera “Le nozze di Figaro” van Mozart. Dit zingt Figaro voor de huwelijksnacht met Suzanna. En een Rondo dat Beethoven heeft opgedragen aan gravin Henriette von Lichnowsky.

Marianna von Martinez was een Oostenrijks componiste, muziekpedagoge, klaveciniste, zangeres en vertaalster. Zij was een van de belangrijkste vrouwelijke componisten in de Mozartperiode in Wenen. De hoge kwaliteit van haar muzikale werkzaamheden weerspiegelen zich in getuigenissen van toen, o.a. van de musicoloog Charles Burney. Verder werden zowel de door haar georganiseerde “academiën” alsook haar werken als muziekpedagoge hoog ingeschat.

Maria Theresia von Paradis was een Oostenrijks pianiste, zangeres, componiste en muziekpedagoge. Zij verloor reeds op jonge
leeftijd haar gezichtsvermogen. Mogelijk heeft Wolfgang Amadeus Mozart zijn 18e pianoconcert voor haar gecomponeerd.

De Duitse pianiste en componiste Fanny Cäcilie Hensel-Mendelssohn Bartholdy was de oudste van vier kinderen van de rijke zakenman Abraham Mendelssohn en de pianiste Lea Mendelssohn (geboren Salomon). Ze was kleindochter van de filosoof Moses Mendelssohn en zus van de componist Felix Mendelssohn Bartholdy.

Grażyna Bacewicz was een Poolse componiste en violiste. Zij was de eerste vrouwelijke Poolse componist die nationale en
internationale faam verwierf. Grażyna Bacewicz studeerde compositie aan de Frédéric Chopin Muziekacademie van Warschau bij Kazimierz Sikorski en later in Parijs bij Nadia Boulanger. Zij was verder verbonden als docente aan de Muziekacademie van Łódź. Aanvankelijk werkte zij ook als violiste. In 1935 was zij prijswinnaar van het Henryk Wieniawskiconcours in Warschau. Zij werd vervolgens violiste in het symfonieorkest van de Poolse radio en trad ook op als soliste in binnen en buitenland. Componeren werd geleidelijk haar belangrijkste bezigheid. Na een ernstig auto-ongeluk in 1954 herstelde zij niet volledig en sindsdien legde zij zich volledig toe op haar composities.

Lili Boulanger was een Franse componiste. Haar grootvader en vader waren beiden componist en professor aan het conservatorium, dat zij zelf van 1909 tot 1913 bezocht. In het laatste jaar behaalde zij als eerste vrouw de Prix de Rome met de cantate Faust et Hélène. Daarna was zij voortdurend ziek, maar haar scheppingskracht bleef onaangetast. Hoewel zij invloeden van Fauré en Debussy onderging, vond zij spoedig een persoonlijke stijl, zoals blijkt uit de nocturne voor viool en piano, Psalm 129 voor bariton en orkest, Prière Bouddhique voor tenor, koor en orkest, en de toneelmuziek bij Princesse Madeleine van Maeterlinck. Haar bekendste compositie is wel haar Pie Jesu. Ze was de zuster van Nadia Boulanger. Lili overleed op slechts 24-jarige leeftijd aan de ziekte van
Crohn.

Pauline Viardot-García was een Spaans-Franse componiste en mezzosopraan. George Sand was al vanaf het begin een groot
bewonderaarster van Pauline, en werd later ook een intieme vriendin. Ook Alfred de Musset was enthousiast over Pauline, wat hij liet blijken in zijn recensies in de krant. Pauline trouwde op advies van George Sand met Louis Viardot, op dat moment directeur van het Theatre Italien. Hij was 20 jaar ouder dan zij en deed al het mogelijke om Paulines carrière te steunen. piano/viool



Instrument:
Paola Volpe speelt op de Steinway tafelpiano 1869

Bekijk het concertprogramma

Boek alvast uw kaartjes / Buy tickets online

Boeking Muziek Museum Regulier A 18

Bijdrage à

Onderstaande kortingen zijn niet van toepassing op tickets voor het Beethovenfestival.

Afhankelijk van het concert dat u bezoekt kunnen onderstaande kortingen van toepassing zijn. Kortingsregelingen gelden ook voor partners.
english Depending on the concert you visit various discounts can be applicable, see the list below. Discounts are also applicable for partners.

- Vrienden Museum Geelvinck
- Museumkaarthouders
- IAmsterdam (concerten Pianolamuseum en Cromhouthuis)
- Mecenas (wanneer u ons een instrument heeft geschonken)
- donateur Pianola Museum (Stichting Nederlands Piano Museum)
- donateur Chopin Stichting Nederland
- donateur Wijnhuisfonds
- Vriend Zutphense Musea
- lid EPTA
- lid VVPN
- lid ICOM
- lid ICOMOS
- lid Europa Nostra
- lid Vereniging Rembrandt
- lid Nederlands Clavichord Genootschap
- lid Nederlands Clavecimbel Genootschap
- lid Cultuur & Historisch Platform Zutphen
- lid Platform Zaadmarkt
- lid Nederlandse Pianola vereniging
- lid Harmonium Vereniging Nederland
- lid KVNM
- lid CCN
- lid sKBL
- lid Kon. IGC
- lid Jonge Soos Heerde
- lid van het Gilde Zutphen
- Lid van de Amsterdamsche Kring
- studenten conservatorium en musicologie
- post-master muziekstudenten
- muziekdocenten



Locatie

Muziek Museum Zutphen

Het Geelvinck Muziek Museum opende op 30 juni 2017 zijn deuren in Huis De Wildeman (voorheen Museum Henriëtte Polak), pal in de historische binnenstad van Zutphen. Dit imposante patriciërshuis met zijn eind 18e eeuwse klassieke gevel, stamt uit de late middeleeuwen. De stijlkamers met historische fortepiano's ademen de sfeer van Beethoven's tijd. Aan deze iconische componist, die volgens sommigen in Zutphen werd geboren, is de tentoonstelling op de 1e verdieping gewijd. Op de 2e verdieping – bij het open depot met restauratieatelier – bevindt zich een schuilkapel uit 1628. Regelmatig vinden er concerten op historische piano's uit de 18e en 19e eeuw plaats.

Zaadmarkt 88
7201 DE Zutphen
020-6390747 / 0642228300

Bezoek website