Alexandra Nepomnyashchaya & Richard Egarr: Virtuosi Verrassend Vierhandig!

16 augustus 2018 | 20.15 uur | Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Deel dit bericht:

Richard Egarr en zijn – hoogzwangere – jonge echtgenote Alexandra bespelen drie fortepiano’s met Weens mechaniek uit opeen volgende muziekperioden en dat is duidelijk hoorbaar.

Richard Egarr

De internationaal gevierde, Britse pianist, klavecinist en dirigent Richard Egarr (o.a. artistiek directeur van de Academy of Ancient Music in Londen en ‘Artist in Residence for Historical Performances’ aan de Juilliard in New York) is één van de meest bekende leerlingen van Gustav Leonhardt. Als geen ander weet hij historische piano’s tot leven te brengen.

Alexandra Nepomnyashchaya

Richard speelt quatre-mains met zijn vroegere leerlinge, de Russische fortepianiste Alexandra Nepomnyashchaya, waarmee hij een perfect samenspel heeft ontwikkeld.

Mozart op een originele Zahler fortepiano

Zo spelen zij Mozart’s beroemde pianosonate voor vierhanden in Bes groot (K.358) uit 1773-1774 op de fortepiano gebouwd door Zahler omstreeks1805 in Brünn (Moravia), – het huidige Brno (Tsjechië), maar indertijd onderdeel van de Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk. Dit instrument met een heel authentiek laat 18e eeuws geluid is het paradepaardje van de Amsterdamse fortepiano-restaurator Gijs Wilderom. Het instrument is onder meer te horen geweest in het Festival Oude Muziek en in het Rijksmuseum.

Muzio Clementi

Zij spelen onder meer een werk van Muzio Clementi (1752-1832), een Italiaans muzikaal wonderkind, die als 14-jarige naar Londen verhuisde en daar zijn hele leven is blijven wonen. Hij ontwikkelde zich één van de eerste virtuoze pianisten en beleefde successen op concertreizen door heel Europa. In Engeland heeft hij grote invloed gehad op de ontwikkeling van de fortepiano en tafelpiano: de door hem gebouwde instrumenten staan nog steeds in hoog aanzien. In het Geelvinck Muziek Museum Zutphen kunt u één van de door hem gebouwde tafelpiano’s bekijken (en binnenkort ook beluisteren). Ook was hij de eerste componist, die zich specifiek toelegde op de piano: hij schreef ruim 100 pianosonates, waarmee hij onder meer Mozart inspireerde. Beethoven was een groot bewonderaar van Clementi. Hij gaf muziekonderricht en was bovendien de stuwende kracht achter enkele bekende muziekuitgeverijen. Gespeeld wordt op de Zahler fortepiano, die aansluit op de tijdgeest van de “pianowedstrijd” tussen Clementi en Mozart aan het Weense hof van Keizer Jozef II in 1782.

Johann Christian Bach

Ook op het programma staat een solowerk werk van Johann Christian Bach (1735-1782), Johann Sebastian Bach’s jongste zoon (“de Londense Bach”), die vanaf 1762 in Londen furore maakte met werken voor de toen en vogue gerakende fortepiano en die daarmee de tafelpiano’s tot zo’n groot succes maakte: de geëngageerde muziek van de rebelse jaren in de aanloop naar de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en de Franse Revolutie, die de wereld voorgoed zouden veranderen. U luistert naar de muziek, zoals die toen in de huiskamers van de intellectuele aristocraten en gegoede burgers geklonken moet hebben.

Schubert op een Weense Haschka fortepiano

Na de pauze is het de beurt aan Schubert. Richard en Alexandra spelen op een fortepiano gebouwd door Georg Haschka jr. in Wenen omstreeks 1825. Dit instrument is is in juni verworven uit de beroemde Colt Collectie (Engeland).

Claire de lune en Dolly Suite op een Streicher fortepiano

Vervolgens eindigen zij met twee zeer gevoelige werken: ‘Claire de lune’ van Debussy en ‘Dolly Suite’ van Gabriel Fauré, beide gespeeld op een fortepiano gebouwd door Johan Baptist Streicher in 1862. Dolly, of Hélène Bardac (1892-1985), was de dochter van de zangeres Emma Bardac met wie Fauré een lange liefdesrelatie had. Ieder van de zes korte delen markeert een belangrijk tijdstip in het leven van de dochter van zijn geliefde. Zo is de Berceuse geschreven voor de eerste verjaarsdag van Dolly. ‘Mi-a-ou’ voor haar tweede verjaardag: de peuter Dolly probeerde zo de naam van haar oudere broer Raoul uit te spreken, een verbastering van “M(ess)i(eu) (R)aou(l)”. De “Ketty-valse” refereert aan Dolly’s hondje Ketty.

Geniet van muziek op de authentieke instrumenten waarvoor de componisten deze oorspronkelijk schreven. 

Bekijk het concertprogramma

Onderstaande kortingen zijn niet van toepassing op tickets voor het Beethovenfestival.

Afhankelijk van het concert dat u bezoekt kunnen onderstaande kortingen van toepassing zijn. Kortingsregelingen gelden ook voor partners.
english Depending on the concert you visit various discounts can be applicable, see the list below. Discounts are also applicable for partners.

- Vrienden Museum Geelvinck
- Museumkaarthouders
- IAmsterdam (concerten Pianolamuseum en Cromhouthuis)
- Mecenas (wanneer u ons een instrument heeft geschonken)
- donateur Pianola Museum (Stichting Nederlands Piano Museum)
- donateur Chopin Stichting Nederland
- donateur Wijnhuisfonds
- Vriend Zutphense Musea
- lid EPTA
- lid VVPN
- lid ICOM
- lid ICOMOS
- lid Europa Nostra
- lid Vereniging Rembrandt
- lid Nederlands Clavichord Genootschap
- lid Nederlands Clavecimbel Genootschap
- lid Cultuur & Historisch Platform Zutphen
- lid Platform Zaadmarkt
- lid Nederlandse Pianola vereniging
- lid Harmonium Vereniging Nederland
- lid KVNM
- lid CCN
- lid sKBL
- lid Kon. IGC
- lid Jonge Soos Heerde
- lid van het Gilde Zutphen
- Lid van de Amsterdamsche Kring
- studenten conservatorium en musicologie
- post-master muziekstudenten
- muziekdocenten



Locatie

Museum het Cromhouthuis

Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.

Lees verder
Herengracht 368
1016 CH Amsterdam


Bezoek website