Pinksterrecital: Shuann Chai – fortepiano & Tami Krausz –  traverso, brengen Mozart, Schubert, Beethoven & Kuhlau, Grote Kerk Zwolle

5 jun 2022, 12.00
Consistoriekamer van het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle
Shuann Chai - fortepiano Tami Krausz - traverso
ShuannTamiBlue

Geelvinck Salon in de barokke Consistorie van de Grote Kerk te Zwolle

Fortepianiste Shuann Chai en fluitiste Tami Krausz brengen werken van Mozart, Beethoven en hun tijdgenoot, de fluitist Kuhlau.

Shuann Chai speelt op een originele historische fortepiano carré uit de collectie van Museum Geelvinck: dit bijzondere instrument is gebouwd door Thomas d’Almaine in Londen omstreeks 1835.

Voorafgaande het recital geven de musici uitleg over hun muziekkeuze voor deze fortepiano carré.

De Geelvinck Salon in de Consistorie recitalserie vindt plaats in samenwerking tussen Academiehuis Grote Kerk Zwolle en Museum Geelvinck.

Programma: 

Ludwig van Beethoven (1770/72-1827) 
Uit: Serenade in D groot, Op 42 (1795/96)
arr. uit trio Op. 25 (1802) 
1. Entrata. Allegro
2. Tempo ordinario di Minuetto
3. Allegro molto
6. Adagio – Allegro vivace e disinvolto

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Uit: Fluitconcert in D groot, K.314/285d (1778) 
2. Adagio ma non troppo

Franz Schubert (1797-1828)
Uit: 4 impromptus, Op.142, D935 (1827)
No. 1. Allegro moderato

Friedrich Kuhlau (1786-1832) 
Uit: Grande Sonate Concertante, Op.85 (1827)
– Rondo
– Allegro poco agitato

In de eigen woorden van Shuann:
De connectie tussen Beethoven en Kuhlau is een mooie, ze hebben maar een keer elkaar ontmoeten over een gezellige diner met andere collega-musici, daar samen improvisaties gedaan op de piano en Beethoven noemde zijn nieuwe vriend “Kuhl, nicht lau”. Tussen Mozart en Beethoven was er toevallig ook maar één ontmoeting, toen Beethoven een ambitieuze 16-jaar oud wunderkind was. Hij speelde voor Mozart en hoopte lessen met de meester te kunnen hebben. Mozart vond hem indrukwekkend en had Beethoven geaccepteerd, maar helaas moesten Beethoven met haast terug naar de ziekbed van zijn moeder, die sterfte 6 weken daarna. Beethoven kwam terug naar Wenen, maar intussen was ook Mozart overleden. Maar alle drie componisten waren uit andere steden gekomen – Salzburg, Copenhagen, en Bonn – om Wenen zijn muzikale thuis te maken, en de Weense stijl te beïnvloeden!

CD ‘Kühl, nicht Lau’
Dit is tevens de eerste presentatie van werken uit hun nieuwe CD. Deze reeds in 2019 door Shuann Chai met de Israelisch fluitiste Tami Krausz opgenomen CD, had als gevolg van de pandemie nog geen release gehad. Scroll naar onder voor een recensie door Opus Klassiek.

Tami Krausz, traverso  www.tamikrausz.com
Concert Flute player Tami Krausz is  known for her engaging, versatile performance on 17th, 18th, 19th and 20th Century Historical Flutes. Her live- concerts as well as her recordings have been praised by a vast audience of listeners and by press critics internationally. Born in Israel, Krausz began her musical studies on the flute at age 8. Exposed to Early Music in the 1990’s in Jerusalem, Krausz was coached and encouraged by leading European figures in the field to proceed with the truly fascinating art of Historical Performance Practice. It was in this context that Tami received her first Baroque Flute as a grant from the America- Israel Cultural Foundation. This flute took her to Holland, where she completed her Master’s degree with the highest distinction under Prof. Barthold Kuijken at the Royal Conservatory of The Hague.​Today, Tami can be heard freqently as a solo, chamber and principal orchestral flutist in the most celebrated concert venues and festivals, with some of Europe’s leading groups, including Le Cercle de l’Harmonie, les Concerts de la Loge, L’orchestre des Champs Élysées, Les Inventions, Holland Baroque, B’Rock, Das Kleine Konzert, Academia Daniel, and Capella Cracoviensis. She has also had the privilege of performing under such maestri as Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Skip Sempé, René Jacobs, Julien Chauvin, Raphael Pichon, and Jeremy Rohrer, as well as playing alongside such soloists as Pianist Alexander Melnikov, Soprano Sandrine Piau, Soprano Claron McFadden and Countertenor Philippe Jaroussky.Tami’s vast repertoire ranges from grandiose Romantic Operas, through all sorts of Baroque, Classical, and Romantic chamber music, and including such intimate works as Telemann’s solo Fantasias for solo Flute. Additionally, she has an wide-ranging discography that has enjoyed unanimous critical acclaim. A recent collaboration with fortepianist Shuann Chai resulted in the recording of a Beethoven-Kuhlau album which was released on the Ramée label in March 2020 to enthusiastic reviews.Tami serves as a Jury member for the Early Music Department in The Hague Conservatory. The large range of instruments on which she performs includes copied flutes made by Rudolph Tutz, Claire Soubairon, Roberto Bando, Philip Alain Dupre and Rod Cameron, as well instruments from her own collection of original French, German, Dutch, and English flutes dating from the Baroque to the late Romantic eras.

Shuann Chai www.shuannchai.com  
She is an active and engaging performer, recognised for her interpretations on a wide range of historical pianos as well as the modern piano. She began piano lessons at age 5 in a group class at the local YWCA and had a number of wonderful teachers in her early years, including Jack Radunsky, a former student of the pianist/composer Percy Grainger. Shuann earned degrees from Oberlin (majoring in Biology, as well as Piano with a Fortepiano minor) and the New England Conservatory. She also had the privilege of private studies with pianists such as Norma Fisher and Claus-Christian Schuster, and worked extensively with Canadian pianist Anton Kuerti. As a soloist and chamber musician she has performed in the Kleine Zaal of the Concertgebouw (Amsterdam), De Doelen (Rotterdam), the Orlando Festival (Limburg, Netherlands); Festival La Folle Journée, Suntory Hall, Izumi Hall, (Japan); Bach en Combrailles, the American Church of Paris (France); Troldsalen (Norway), National Concert Hall (Taipei), St. Cecilia’s Hall (Edinburgh), Jordan Hall (Boston), and the Forbidden City Concert Hall (Beijing), to name but a few. Shuann has given masterclasses and lecture recitals at institutions such as Temple University, the University of California at Davis, CodArts Rotterdam, the Conservatorium of Amsterdam, Gulanyu Piano Academy (Xiamen, China) and Central Conservatory in Beijing. She has also been active in community outreach on both sides of the Atlantic, having performed hundreds of concerts in care facilities, senior living centers, music schools, and libraries. In 2012 Shuann’s debut CD of three Beethoven Sonatas on the fortepiano was released, garnering enthusiastic reviews in publications such as Fanfare Magazine (“…bristling with excitement… a real ear-opener”), BBC Music Magazine (“Stimulating… Chai has a keen sense for the colouristic possibilities of her instrument”), and the Classical Music Sentinel (“…played with a determination and urgency that makes Beethoven’s music sound larger than life”). Future recording projects include a CD of early songs by Alban Berg with contralto Noa Frenkel as well as a recording of Brahms’s chamber music with violinist Shunske Sato and cellist Hidemi Suzuki. Among other things, Shuann Chai is grateful for having three inspiring musical companions: a concert grand Steinway signed by jazz legends Herbie Hancock and Ahmad Jamal; an original Érard piano (1861), and an original 1820 Rosenberger fortepiano, generously provided on permanent loan by the National Musical Instruments Foundation of the Netherlands (NMF).   

          

Shuann Chai aan fortepiano

CD Tami Krausz, fluit & Shuann Chai, piano. “Kühl, nicht lau” Ramee RAM 1903 (februari 2019)

www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-aw/kuhlau01.htm
Beethoven | Kuhlau. Kühl, nicht lau. Een alleraardigste, om niet te zeggen intrigerende titel. Hoe zat het tussen Beethoven en Kuhlau? Ze ontmoetten elkaar in de mooie septembermaand van 1825 in het pittoreske Baden in het net zo schilderachtige Helenental, niet ver van Wenen. Beethoven, altijd in voor grappige woordspelletjes, wijdde er een canon (een van zijn ‘luimige specialiteiten’) aan: Kühl, nicht lau. De Deense componist zal er ongetwijfeld veel plezier aan hebben beleefd. Dirigent Ignaz Xaver Ritter von Seyfried (hij was tevens een zeer succesvolle theatercomponist) heeft het allemaal keurig opgetekend.

Minder plezierig liep het af met een groot deel van Kuhlau’s manuscripten, die in Kopenhagen tijdens een hevige brand verloren gingen. Hij moet heel veel hebben gecomponeerd, want desondanks zijn er toch nog ruim 200 werken van zijn hand overgeleverd, waaronder een groot aantal voor zijn favoriete instrument, de dwarsfluit. Daaraan had hij ook zijn bijnaam te danken: de ‘Beethoven van de fluit’. En dan te bedenken dat Kuhlau als musicus met het instrument nauwelijks overweg kon. Zoals hij het zelf zei: “Ik speel er slechts een beetje op, maar ik ken het wel van haver tot gort.” Dat was bepaald geen grootspraak: niet alleen zijn tijdgenoten, maar ook de generaties na hem maakten dankbaar gebruik van zijn speciaal voor de fluit geschreven composities. Ze nemen dan ook in het repertoire een belangrijke plaats in. Geen wonder, want ze zijn afwisselend virtuoos en lyrisch, maar ook zeer kleurrijk en dankbaar voor het instrument geschreven.

Componisten als Fürstenau, Böhm Taffanel, Köhler en Dorus hebben er later zeker hun voordeel mee gedaan. En dan is er uiteraard Beethoven die geen verdere introductie behoeft en waarvan diens contrastrijke Serenade voor fluit en piano op. 41 en uiteraard die canon eveneens op dit fraaie album een waardig plaatsje hebben gekregen. En evenals de werken van Kuhlau zijn ze bij dit duo in de best denkbare handen.

De Israëlische fluitiste Tami Krausz bespeelt een achtkleppige fluit en dat doet ze meer dan voortreffelijk, even bevlogen bijgestaan op fortepiano door Shuann Chai. De sonore mannenstemmen van João Moreira, Matthijs van de Woerd en Marc Pantus maken van de spottende tekst van de driestemmig canon een waar feestje. Al met al een zeer geëngageerde productie, ook dankzij opnametechnicus Rainer Arndt (hij verzorgde tevens de zeer geslaagde grafische layout van het boekje) en pianotechnicus Hans Kramer.

Locatie

ShuannTamiBlue

Consistoriekamer van het Academiehuis Grote Kerk

Grote Markt 18
8011 LW Zwolle
Meer informatie

Musici

ShuannTamiBlue

Shuann Chai - fortepiano

Meer informatie
ShuannTamiBlue

Tami Krausz - traverso

Meer informatie
5 jun 2022, 12.00
Consistoriekamer van het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle

Overzicht