Trio 258: Haydn & Beethoven: Meester & Leerling UITGESTELD

26 mei 2019 | 16.45 uur | Kerkzaal Luthermuseum in de Wittenberg, Amsterdam
Musicus/ensemble: Trio 258 

Deel dit bericht:
WEGENS VERBOUWING VAN DE KERKZAAL IS DIT CONCERT UITGESTELD NAAR EEN LATERE DATUM
Het jaar 1795 was een bijzonder jaar voor het pianotrio-repertoire: Joseph Haydn schreef zijn meest geliefde pianotrio, zijn nummer 39, beter bekend als het ‘Gypsy-trio’, en Beethoven waagde zich voor het eerst aan het genre, wat voortvloeide in een reeks van drie energieke pianotrio’s opus 1. Vandaag hoort u zowel Haydn’s Gypsy-trio, geïnspireerd op Hongaarse volksmuziek, als Beethoven’s allereerste trio opus 1 nummer 1. De connectie tussen deze twee meestercomponisten is onherroepelijk: je jonge 20-jarige Beethoven ontmoette Haydn voor het eerst in 1790. Twee jaar later was hij Haydn’s favoriete compositiestudent. Alhoewel Beethoven, vaak stiekem, lessen volgde bij andere grootmeesters bleef Haydn gedurende lange tijd zijn grote inspiratiebron, onder andere voor zijn eerste set van pianotrio’s. Deze bracht Beethoven in première in 1795 met meester Haydn als speciale gast in het publiek. Ga mee op avontuur met Haydn en Beethoven en luister naar hun muziek uit hetzelfde jaar: Beethoven in zijn jonge energieke jaren en Haydn in zijn grillige 60’er jaren. Ook hoort u Beethoven’s prachtige 8e Sonate voor viool en piano, waarin de invloed van Haydn’s humor en grilligheid duidelijk te horen is.
Musici:
Lestari Scholtes – piano, Eduardo Paredes Crespo – viool en Leonard Besseling – cello
Programma: 
Trio 258 speelt Haydn & Beethoven
J. Haydn (1732 – 1809): Pianotrio nr. 39 ‘Zigeuner’ (1795)
– Andante
– Poco adagio, cantabile
– Rondo a l’Ongarese: Presto
L. van Beethoven (1770-1827): Sonate voor viool en piano nr. 8 (1803)
– Allegro assai

– Tempo di minuetto, ma molto moderato e grazioso

– Allegro vivace
pauze
L. van Beethoven (1770-1827): Pianotrio opus 1 nr. 1 (1795)

– Allegro
– Adagio cantabile
– Scherzo. Allegro assai
– Finale. Presto

TRIO 258 bestaat uit pianiste Lestari Scholtes, violist Eduardo Paredes Crespo en cellist Leonard Besseling, drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Op datzelfde adres, enkele verdiepingen lager, werd tevens de cello van Leonard gebouwd door vioolbouwer Matthieu Besseling, zijn vader. Het trio trad op in onder meer het Concertgebouw Amsterdam en het Muziekgebouw Eindhoven, in diverse Radio4-programma’s en op festivals als de Uitmarkt en het Kamermuziekfestival Schoorl. 

Geïnspireerd door hun gedeelde passie voor kamermuziek, zijn de leden van TRIO 258 voortdurend samen op zoek naar een zo krachtig mogelijke verbinding met de muziek én met hun publiek. In dit onderzoek schuwen zij het persoonlijke niet; verkennen zij vanuit grenzen van intimiteit en kwetsbaarheid hun liefde voor het repertoire. Het trio is op zoek naar een eigen geluid, geïnspireerd op een meer romantisch klankideaal van weleer. Een klank die altijd voortkomt uit dat waar de muziek om vraagt. Daarbij focust TRIO 258 zich met name op de romantiek (1810-1915), een periode waarbij, zeker in vergelijking met de barok en het classicisme, de authentieke uitvoeringspraktijk nog minder vaak wordt uitgelicht. Juist uit deze periode bestaan er nog geluidsopnames waaruit in zekere mate af te leiden is hoe er in die tijd gespeeld werd. TRIO 258 laat zich door deze overlevering inspireren: beleving, eigenheid en de zoektocht naar vrijheid in de muziek op de meest grenzeloze manier staan centraal. Daarnaast spelen Eduardo en Leonard net zoals de strijkers uit de romantiek op darmsnaren; snaren die sneller ontstemmen, met een grotere uitdaging om te bespelen, maar wel meer mogelijkheden geven op het gebied van klankkleur en articulatie.

Het repertoire van het trio varieert van Haydn tot Shchedrin, met natuurlijk een bijzondere aandacht voor het romantische pianotriorepertoire. Zo toerde TRIO 258 in 2016 door Nederland met onder andere het zeer zelden gespeelde en grootse tweede pianotrio van Sergei Rachmaninoff. 



Locatie

Kerkzaal Luthermuseum in de Wittenberg

Luther Museum in de Wittenberg De Geelvinck Salon heeft een nieuw onderdak gevonden in het gebouw waar in het voorjaar van 2019 het Luther Museum zal openen, ook bekend als de Wittenberg. Deze naam is een verwijzing naar de stad waar Luther eens zijn stellingen bekend maakte. Het gebouw, dat dateert uit 1772, bevindt zich in de Plantagebuurt, tussen Weesperstraat en Roetersstraat, op de hoek, waar Nieuwe Kerkstraat en Nieuwe Keizersgracht samenkomen. Het adres van het Luther Museum en de kerkzaal is Nieuwe Keizersgracht 570. Muziek in Musea: de Geelvinck Salon in het Luther Museum In de fraaie kerkzaal, met een prachtige lichtinval dankzij ramen aan weerszijden, staat straks een geheel gerestaureerd orgel. Hier zal ook de Streicher vleugel komen te staan en kan de Geelvinck Salon haar serie kamermuziek op de zondagnamiddag voortzetten onder het motto ‘Muziek in Musea: de Geelvinck Salon in het Luther Museum.’ Het Luther Museum, dat naast de  fraaie Regentenkamer, ook de kerkzaal in gebruik zal nemen, herbergt de collectie kostbaarheden van de Lutherse Gemeente, zoals de Doop van de Kamerling door Ruysdael. Programmering: Binnenkort wordt de programmering bekend gemaakt, zie hiervoor onze Concertagenda Herbestemming van de Wittenberg De Lutherse Gemeente bestaat al sinds 1588 in Amsterdam en heeft zich altijd de zorg voor vreemdelingen, wezen, ouderen, zieken en armen aangetrokken. Na verhuizing van de zorginstelling naar andere delen van Amsterdam en een ingrijpende verbouwing heeft de Wittenberg een nieuwe bestemming gekregen: short stay en museum. De opbrengsten van de short stay zijn bestemd voor de werken van de Diaconie, de zorg voor armen, ouderen, vluchtelingen zonder papieren en leden van de LHBTQI Meer info over het museum:

www.luthermuseum.nl

     

Nieuwe Keizersgracht 570
1018 VG Amsterdam