Keiko Shichijo brengt CD uit met solo pianowerk van Erik Satie op Erard 1871

Deel dit bericht:

Keiko Shichijo koos voor deze CD een Erard vleugel uit 1871, afkomstig uit de nalatenschap van Romain graaf Marchand et d’Ansembourg (1946-2014), in beheer van Museum Geelvinck.

Satie in Tokyo

Keiko maakte voor het eerst kennis met Satie als student in Tokyo, op een tentoonstelling, die niet alleen gewijd was aan Satie’s muziek, maar ook zijn teksten en vaak humoristische tekeningen tentoonstelde. Deze kennismaking, die begon met haar verrassing om Satie’s humorvolle absurdisme, groeide uit tot fascinatie en liefde voor Satie’s muziek. Zij was gegrepen door de speelsheid van zijn muziek, waarin soms bitterheid doorklonk, maar ook ironie en vooral lichtheid. Debussy heeft Satie eens gekarakteriseerd als ‘a gentle medieval musician lost in this century’.

Erard 1871

De wens was geboren om zijn werk uit te voeren en op CD te zetten. Hiervoor zocht Keiko naar een Frans instrument uit Satie’s tijd en vond de Erard vleugel uit 1871, die eens heeft toebehoord aan Romain d’Ansembourg en nu in beheer is bij Museum Geelvinck. Dit instrument beantwoordde precies aan haar wensen: nog in oorspronkelijke staat, voorzien van de originele snaren en ‘rechtbesnaard’ (de snaren lopen parallel), wat de transparantie van Satie’s klankbeeld ten goede kwam. De noten afzonderlijk hebben een elegante ‘ijlte’ en waar zij samenklinken, vloeien zij in elkaar over, zoals waterdruppels samen een stroom kunnen vormen.

Stemming

Opmerkelijk is de stemming van het instrument, die in samenwerking met stemmer Hans Kramer, de atmosfeer van Satie’s muziek naderbij brengt, een zg. ‘Prinz’ temperament. Als referentie hiervoor diende Owen H. Jorgensen, ‘The lost art of the 19th century temperament’.

CD

Keiko Shichijo, piano Erard 1871, Erik Satie, Piano solo works, Acoustic Revive, 2020
Verkrijgbaar bij: preludeklassiekemuziek.nl
en voor een lovende recensie: kijk hier