Izhar Elias – klassiek gitaar

Deel dit bericht:

‘Met gevoel voor stijl, timing, kleur en diepgang ontstijgt Izhar Elias zijn instrument.’ (Dagblad Trouw)

‘Bij Izhar Elias is de gitaar orkest en zanger’

‘Elias is virtuoos en oprecht.’ (NRC)

 

‘Izhar Elias is a musician of outstanding ability, whose whole approach to his art displays a maturity beyond his years.’ (Classical Guitar Magazine)

 

Izhar Elias’ (Amsterdam, 1977) verhalende en poëtische stijl en zijn grensverleggende programmering heeft hem wereldwijde bekendheid gebracht. Zijn veelzijdigheid als gitarist komt tot uiting door zijn verdieping in de historische uitvoeringspraktijk (barok en vroeg 19e eeuw), de kamermuziek en de hedendaagse muziek gecombineerd met multimedia.

 

In 2011 ontving hij de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, als allereerste gitarist in de geschiedenis van de prijs. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Izhar Elias behaalde meerdere prijzen tijdens diverse nationale en internationale concoursen. Elias gaf tal van concerten in Europa, Rusland, Zuid-Oost Azië, Australië en de VS.

Als solist werkte hij met orkesten als het Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, Nederlands Symfonie Orkest en Het Gelders Orkest.

 

Izhar Elias trad onlangs op voor koning Willem-Alexander tijdens het Koningsdagconcert.

In december 2015 bracht hij het album “Paisiello in Vienna”, met vroeg 19e eeuwse werken voor gitaar, mandoline en fortepiano.

In april 2014 ging een bijzonder dubbelconcert in première tijdens de Zaterdagmatinee in de grote zaal van het Concertgebouw Amsterdam: ‘Schattenspiel’, voor klassieke gitaar, elektrische gitaar en groot orkest, met en door heavy metal gitarist en componist Florian Magnus Maier.

In 2013 kwam de CD “Adelaide, Beethoven and the guitar” uit, met unieke 19e eeuwse arrangementen van werken van Beethoven. Het album kreeg  4 sterren in Trouw, het Nederlands Dagblad en Luister Magazine.

In 2009 bracht hij een wereldpremière opname uit met vroeg 19e eeuwse arrangementen van Rossini´s opera ‘Semiramide’, gespeeld op zijn unieke Guadagnini gitaar uit 1812. ‘Elias doet met versieringen en al, niet onder voor welke diva dan ook’, aldus Peter van der Lint van Dagblad Trouw naar aanleiding van deze dubbel CD.

Met Ensemble Cordevento, dat zich vooral richt op repertoire uit de 17e eeuw, is Elias regelmatig op tournee in Nederland, Rusland en Zuid-Oost Azië. Voor seizoen 2011-2012 was Cordevento opgenomen in de ‘Rising Stars’ serie, met optredens in de belangrijkste Europese concertzalen ( o.a. In Keulen, Hamburg, Wenen, Brussel en Luxemburg).

Met gitarist Fernando Riscado Cordas jr. vormt Elias een duo dat zich specialiseert in het uitvoeren van muziek op historische gitaren.

Hij werkt regelmatig samen met componisten, choreografen, filmmakers en theater regisseurs. Zijn vernieuwende CD plus DVD ‘Big Eye’ werd in Gramophone geprezen met de woorden ‘Wacky, irreverent and thought provoking’.

 

Izhar Elias (1977) kreeg vanaf zijn zevende jaar gitaarles van Ton Terra aan de Muziekschool Amstelveen. Hij studeerde aan de conservatoria van Groningen en Den Haag, bij het Groningen Guitar Duo en bij Zoran Dukic. In 2002 sloot hij zijn master opleiding af met een 9,5 met onderscheiding en de Nicolaï prijs. Elias volgde een opleiding aan de ‘Accademia di Studi Superiori l´Ottocento’ bij Carlo Barone in Italië (uitvoeringspraktijk 19e eeuwse muziek). Van William Carter, Adrián Rodriguez van der Spoel en Lex Eisenhardt kreeg hij lessen barokgitaar. Van de violist Kees Hendrikse kreeg hij interpretatielessen.

Izhar Elias beschikt o.a. over een originele gitaar uit 1812 (C. Guadagnini, Turijn), waarvan de aanschaf mede mogelijk werd gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

 

www.izharelias.com

=================================================================

English

EARLY MUSIC   CHAMBER MUSIC   NEW MUSIC

Izhar Elias (Amsterdam, 1977) is one of the most sought-after specialists in early music, chamber music and new music for guitar. He has given concerts, lectures, and masterclasses, and been the soloist in concertos with renowned orchestras, in Europe, Russia, south-east Asia, Australia and the US. Izhar has won many national and international competitions. In 2011 he won the prestigious Dutch Music Prize, the highest musical award given by the Dutch government.

Izhar Elias´ poetic sense of style and his innovative approach to the instrument and its repertoire have earned him worldwide critical acclaim.

“Izhar Elias is a musician of outstanding ability, whose whole approach to his art displays a maturity beyond his years” was the conclusion of Classical Guitar Magazine’s review of Elias’s album Omaggio a Guadagnini. The Dutch newspaper Trouw wrote: ‘Elias links unbelievable technique with great musicality: he transcends his instrument with a feeling for style, timing, colour and depth. The lyrical Elias is symphonic and you seldom encounter that with guitarists.’

 

Izhar Elias has studied with Ton Terra, the Groningen Guitar Duo, Zoran Dukic and Kees Hendrikse. He studied performance practice of 19th-century music at the Accademia di Studi Superiori l´Ottocento with Carlo Barone in Italy. The performance practice of the baroque guitar he learned from a.o. William Carter, Adrián Rodriguez van der Spoel and Lex Eisenhardt.

Through extensive research, he has been able to recreate a musical language of the Baroque, Classic and Romantic periods using original instruments and historical methods. Izhar has revived works which had remained unperformed for more than 200 years. Amongst other instruments he owns a unique original Guadagnini guitar from 1812. The Prince Bernhard Cultural Foundation made the purchase of the instrument possible.

In June 2009 Izhar released the world premiere recording of themes from Rossini’s opera Semiramide, as transcribed by Mauro Giuliani (Brilliant Classics). One of the conclusions from the Dutch press about this release: “Including all his ornamentations Elias is not inferior to any opera diva.” (Trouw)

In September 2013 his album with early 19th century transcriptions of works by Beethoven has been released. In December 2015 the album ‘Paisiello in Vienna’ has been released, with early 19th century pieces around the operatic theme ‘Nel cor piùnon mi sento’.

 

Izhar Elias is member of Cordevento. Founded in 2006 by Erik Bosgraaf, Alessandro Pianu and Izhar Elias to revive the virtuoso music from the 17th century—a repertoire often on the border of art and popular music—Cordevento seeks to transcend the literal sense of their musical texts towards the lifeblood and spirit of the music. Cordevento has performed in many of Europe’s most prestigious concert halls and early music festivals, such as the Konzerthaus (Vienna), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts (Brussels), Konzerthaus (Berlin), Concertgebouw (Bruges), and the Utrecht Early Music Festival.

 

Izhar Elias has premiered over 50 works. In addition he mixes different artistic disciplines in his collaborations with choreographers, experimental film makers and theatre directors. His CD/DVD ‘Big Eye’, including contemporary music for film, was hailed as ‘wacky, irreverent and thought-provoking’ (Gramophone).

 

www.izharelias.com