Olaf van Hees

Deel dit bericht:

Olaf van Hees (1951) studeerde, na een periode als officier Veldartillerie, geneeskunde in Leiden en specialiseerde zich daarna in de bedrijfsgeneeskunde. Als zodanig specialiseerde hij zich in gezondheidszorg voor de Kunstensector, conservatoria, orkesten, musici, theaters, musea en restauratie-ateliers. In 1991 promoveerde hij op een geruchtmakend proefschrift “Gehoorafwijkingen bij Musici”. Enige gasthoogleraarschappen volgden al spoedig. Hij heeft vele publicaties over gezondheidsaspecten van musiceren op zijn naam staan.

Reeds tijdens zijn studie geneeskunde was hij in Leiden Universitair Kapelmeester en leidde hij vanaf het klavecimbel diverse ensembles bij de vieringen van het Vierde Eeuwfeest van de Leidse Universiteit.

Vervolgens was hij klavecinist bij diverse barok ensembles. Daarnaast leidde hij een woest leven als parachutist en lid van een Cavalerie-stuntteam.

Enige jaren geleden heeft hij de stethoscoop aan de wilgen gehangen en is zich volledig op de muziek in haar vele facetten gaan toeleggen. Het bouwen en restaureren van klavecimbels en fortepiano’s, dat hij al sinds zijn studententijd deed, is hij nu volledig gaan beoefenen. Hij begeleidt en ondersteunt pianoforte-studenten van de Afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te ‘s-Gravenhage. Hij heeft zich gespecialiseerd in de tafelpiano’s en is inmiddels een internationaal gewaardeerde authoriteit op dat gebied, vooral in het verband van de “Friends of Square Pianos” (zie de website www.friendsofsquarepianos.co.uk ). In diverse musea staan door hem gerestaureerde instrumenten. Hij is de conservator pianofortes van het Museum Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam.

Hij is zanger in de Schola Laudunensis, een klein ensemble dat zich toelegt op de authentieke vertolking van het vroege Gregoriaans, en zingt hij in een klein ensemble renaissancemuziek van de oorspronkelijke notatie. Samen met Petra Somlai (winnares Oude Muziek Concours Fortepiano Brugge 2010) vormde hij een duo dat de Scottish Songs van Joseph Haydn ten gehore brengt. Tegenwoordig is hij de artistiek leider van het ensemble Café Haydn, dat met de re-creatie van een muzikaal thee-avondje van de Engelse gegoede burgerij in de tijd van Jane Austen onder de naam “Café Haydn – Tea with Jane” volle zalen trekt.

Daarnaast is hij “artist-in-residence” van Kasteel De Keukenhof en Het Dordts Patriciërs Huis/Museum aan de Maas en organiseert daar kamerconcerten in authentieke bezettingen op historische instrumenten. Dit alles geschiedt vanuit “Le Salon de La Haye” te Den Haag, waar eveneens grote namen optreden zoals Bart van Oort, Petra Somlai, Olga Pachshenko, en vele anderen. Le Salon de La Haye heeft een samenwerkingsverband om concerten te organiseren met Museum Geelvinck Hinlopen Huis te Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium te ’s-Gravenhage, het Honig Breethuis te Zaandijk, Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten, het Dordts Patriciërshuis/Museum aan de Maas, Kasteel d’Ursel in België, Finchcocks in Engeland, het Muiderslot, en Kasteel de Keukenhof in Lisse.

De tafelpiano is weer bezig verloren terrein terug te winnen!

www.friendsofsquarepianos.co.uk

Muziekfestival ‘Amsterdam Virtuosi 2011’

Olaf van Hees geeft drie causerieën onder de titel ‘De Amsterdamse Tafelpiano: symbool van de emancipatie van de burger’ op zaterdagmiddag 25 juni (13.00 uur in de pauze van het Concours ‘Amsterdam Virtuosi 2011’) en zondagmiddag 26 juni (om 13.00 uur en 14.30 uur in het kader van de Dag van de Amsterdamse Geschiedenis). Tijdens deze causerieën zal hij verschillende tafelpiano’s bespelen.

Olaf van Hees is actief adviseur van het muziekfestival en bruikleengever van enkele tafelpiano’s die tijdelijk in ons museum te zien zullen zijn, en deels tevens bespeeld zullen worden, tijdens het muziekfestival. Tevens is hij gastcurator van de kleine expositie over de tafelpiano in ons museum tijdens het festival.

 Geelvinck Fortepiano Festival 2014

14 oktober 2014, om 17.45 uur, op de Dag van de Tafelpiano en het Clavicord, zal Em Prof. Dr. Olaf van Hees een lezing geven:

‘FORTEPIANO IN DE BELANGSTELLING / De tafelpiano, een jeugd van 100 jaar oud’.