Old West String Quartet

Deel dit bericht:

The Old West String Quartet was created in 2008 for a one time event to perform in the neighborhood “Oud-West” in Amsterdam. It was a volunteer performance for a project “Samen Leven” (Living Together). In the audience there were people from all over the world that were united by the spirit of the old European music. The success of this special concert gave the performers who are all top professional musicians working in the best orchestras in Europe great inspiration to continue to work together.

  • Armand Gouder de Beauregard, 1e viool
  • Naomi Peters, 2e viool
  • Vilem Kijonka, altviool
  • Nitzan Laster, violoncello

Since then, the quartet works regularly in the Old West neighborhood in Amsterdam, and organises concerts and special events in Holland and in other countries such as Germany and Israel.

Armand Gouder de Beauregard, 1e viool

Armand is op 13 mei 1972 geboren in Haarlem als Gouder de Beauregard. Moeder pianiste, vader hoboïst. Op zesjarige leeftijd begon hij met vioollessen bij Jan Hesmerg. In 1983 ging hij naar de gecombineerde opleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij les kreeg van Qui van Woerdekom en van de vioolpedagoge Davina van Wely. Hij vervolgde zijn opleiding bij mevrouw Van Wely binnen haar centrale meesterklas van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij zette zijn opleiding voort bij Philippe Hirshhorn en Viktor Liberman aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht waar hij in 1997 het diploma Uitvoerend Musicus Cum Laude behaalde.

Hij nam deel aan de masterclasses van Herman Krebbers, Igor Oistrakh en van Dorothy DeLay van de Juilliard School New York. Hij musiceert, ook als solist, met binnen- en buitenlandse orkesten onder leiding van grote dirigenten zoals Tamas Vasary, Andrew Litton, Alexandru Lascae, Jaap van Zweden, Kurt Mazur, Roberto Benzi, Claus Peter Flor. Tully Potter in The Strad Magazine : ‘I came away from the finals, feeling that I had encountered a remarkable musician. The overall standard (in this greeting to Maxim Vengerov) of the finalists was quite high. Armands Mozart’s A Major was outstanding and in a quiet way he communicated a real enjoyment of what he was doing. Tall, slim and sensitive, he is very much a Szigeti rather than a Heifetz, but none the worse for that. He has the ability to go straight to the heart of the phrase and convey an inwardness of feeling without losing the musical line. ‘

Naomi Peters, 2e viool

Naomi behaalde in 1995 haar docerend musicus diploma cum laude bij Lex Korff de Gidts aan het Utrechts conservatorium. Vervolgens heeft ze haar studie afgerond bij Istvan Parkanyi aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Andere belangrijke inspirerende leraren zijn Charles-Andre Linale en Herman Krebbers geweest. En in de kamermuziek Milan Skampa, Gyorgy Ligeti en het Altenberg Trio Wien. Ze heeft meerdere malen als soliste opgetreden, zoals met het vioolconcert van Sibelius, Symphonie Espagnole, het derde vioolconcert van Schnittke en met werken van Ravel en Sarasate.

Naomi leidt een zeer actief en gevarieerd leven als violiste. Sinds 2008 heeft ze een baan als aanvoerder tweede violen van Holland Symfonia gekregen die haar voor de helft van het jaar in Amsterdam houdt. Maar in de andere helft van het jaar reist zij over de hele wereld met het Mahler Chamber Orchestra, waar zij sinds 2001 vast lid van is. Onder leiding van dirigenten als Claudio Abbado speelt zij in vele grote zalen en internationale festivals, onder meer in Luzern, Rome, Wenen, Tokyo, Beijing en New York.

Naast het werk in de orkesten heeft zij een grote passie voor kamermuziek. Met het Delos ensemble waaraan de Vriendenkrans van het Concertgebouw is toegekend, maakte ze naast concerten in Nederland, bijzondere tournees door het Midden-Oosten en in Bosnia-Herzegovina. Sinds 2004 is zij primarius van het Jenufa Kwartet, waarmee zij regelmatig optreedt met het klassieke en romantische repertoire. Daarnaast vindt haar kwartet het ook belangrijk Nederlandse composities uit te voeren en direct contact te hebben met de componisten.

Vilem Kijonka, altviool

De Tsjechische altviolist Vilem Kijonka heeft gestudeerd aan het conservatorium in Praag en Amsterdam bij Nobuko Imai en Michael Gieler, aanvoerder van de altvioolgroep in het Koninklijk Concertgebouworkest. Later studeerde hij nog aan de Hochschule für Musik in Freiburg (Wolfram Christ). Hij was lid van het Czech Radio Symphony Orchestra, Suk Chamber Orchestra, Kubelik quartet, Nederlands Radio Symfonie Orkest, Nederlands Kamer Orkest en sinds vorig seizoen is hij soloaltist van het Radio Kamer Filharmonie. Regelmatig speelt hij als gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

Nitzan Laster, cello

Nitzan Laster is geboren in Jerusalem. Op 7 jarige leeftijd kreeg hij zijn eerste cello lessen van Professor Schmuel Magen op de Rubin Academy in Jerusalem. Dankzij hem begon hij al op zeer jonge leeftijd met het studeren van de zes solo suites van J.S. Bach, die de bijbel vormen van het cello repertoire en die Nitzan sindsdien elke dag speelt en welke hij ook heeft uitgevoerd in de Geelvinck muzieksalon. Met het cello concert in C groot van Haydn debuteerde hij als solist na het winnen van de “Rubin Academy Competition for solo” in 1990. Een jaar later won hij tevens de “Ruben Academy Competition of Modern Music”. Hij werd in 1995 solocellist van het gevierde Israelische eigentijdse muziek ensemble Kaprizma, waarmee hij tournees maakte in Israel en Europa.

In 1992 kreeg hij een prijs toegekend door de Amerikaans-Israelische Stichting Keren Sharet, welke is opgericht door Isaac Stern. Hij vertrok naar Frankrijk, waar hij zijn studie vervolgde bij Michael Strauss aan het “Conservatoire National Superieur de Paris”. In Parijs trad hij op met het “Ensemble Intercontemporain”. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses met grote cellisten als Janos Starker en Aldo Parisot.

Zeer toegewijd aan de kamermuziek, heeft hij op talrijke festivals gespeeld, zoals op het “Festival of Arts” in New York, “Spring Festival” in St. Petersburg, Cezar Franck festival in Belgie en in het Israel Festival. Met het Sharon Strijkkwartet (2004-2006), heeft hij een CD uitgebracht met de Mendelssohn strijkkwartetten opus 80 en 81. In 2007 maakte hij tournees met het pianotrio “Amber Trio” in Israel, Oostenrijk en Frankrijk. Momenteel is Nitzan lid van het “Old West String Quartet” en van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast treed hij op als solist met heel uiteenlopend repertoire. Recentelijk voerde hij de concerten van Schumann en Dvorak uit en volgend voorjaar zal hij het cello concert van Friedrich Gulda en “Casanova” van Johan de Meij in Spanje spelen. In de loop der jaren heeft Nitzan een eigen techniek en manier van spelen ontwikkeld. Deze kennis deelt hij met groot enthousiasme als leraar tijdens masterclasses en zomercursussen, die hij in Israel, Frankrijk en Engeland geeft.

Geelvinck Salon 10 juli 2011: ‘Amsterdam Virtuosi’ Revisité

Het duo Sophie Labandibar op de Pleyel pianoforte-vleugel uit 1865 en Nitzan Laster op violoncello spelen samen op zondagnamiddag 10 juli om 16.45 uur werken van Schumann, Brahms, Fauré en Beethoven.

Muziekfestival ‘Amsterdam Virtuosi 2011’

Nitzan Laster heeft samen met Kaoru Iwamura, Hanno de Kogel en het directieteam van Museum Geelvinck de aanzet gegeven tot het Geelvinck Muziekfestival.

Het Old-West String Quartet speelt op zondagavond 26 juni om 20.00 uur werken van Sergey Prokofiev (sonate) en Ludwig van Beethoven (kwartet) samen met Sophie Labandibar op vleugel.

Op zaterdag 2 juli treedt het Old-West String Quartet twee maal op: om 12.00 uur met muziek van Ludwig van Beethoven en Felix Mendelssohn. En vervolgens in het avondconcert om 20.00 uur met muziek van Dmitri Shostakovich en wederom – andere werken – van Ludwig van Beethoven.

Op zondagavond 3 juli om 20.00 uur sluit het Old-West String Quartet samen met Hanno de Kogel, altviool, en Evelien Prakke, violoncello, het muziekfestival af met muziek van Wolfgang Amadeus Mozart (kwintet) en Johannes Brahms (sextet).