Mini-Expositie ‘Mozart – Pianovirtuoos’ in Museum Veenendaal tot 16 februari 2020 met Valentijnsconcert op 14 Februari 16 uur

Deel dit bericht:

deze mini-expositie over Mozart is opgebouwd rond drie tafelpiano’s: een Christian Baumann 1780-1785, een Clementi 1808 en een Collard&Collard 1835-1845, alle drie in bruikleen van Museum Geelvinck. Vrijdag 14 februari speelt Liene Madern Stradina  een Valentijnsconcert op de Collard&Collard tafelpiano.

Valentijnsconcert met Liene Madern Stradina

Fortepianiste Liene Madern Stradina speelt op de Collard&Collard op Valentijnsdag 14 februari om 16 uur een verleidelijk Valentijnsconcert, passend bij het thema Liefde met o.a. Mozarts ‘Ein Weib ist das herrlichste Ding’ (sic!) en Liszts ‘Liebestraum’. Kaartjes: via Museum Veenendaal

Museum Veenendaal schrijft:

Tot en met 15 februari 2020 is in Museum Veenendaal de mini-expositie ‘Mozart – pianovirtuoos’ te zien. In deze expositie staan drie bijzondere historische tafelpiano’s centraal .

De beroemde pianist en componist Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) was groot liefhebber van de door Christian Baumann vervaardigde tafelpiano.  Van deze beroemde pianobouwer zijn er  – voor zover bekend – wereldwijd maar 6 piano’s bewaard. Tijdens de expositie is het enige  exemplaar uit Nederlands bezit te bewonderen. (Sweelinck Coll. / Museum Geelvinck)

De andere getoonde tafelpiano’s zijn gebouwd door Clementi in 1808 en Collard&Collard in circa 1840. De piano van Collard & Collard zal in het museum te beluisteren zijn tijdens het concert van fortepianiste Liene Madern Stradina  op Valantijnsdag,14 februari.  De prachtige piano’s zijn in bruikleen gekregen van Museum Geelvinck.

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)

Mozart werd geboren op 27 januari 1756 in de stad Salzburg. Hij noemde zichzelf Wolfgang Amadé of Wolfgang Gottlieb. Zijn vader was een niet onverdienstelijke violist, componist en kapelmeester van het aartsbisschoppelijk orkest in Salzburg.

Vader besloot met zijn wonderkinderen Nanner en Wolfgang Amadeus op Europese tournee te gaan om daar hun muzikale talent te laten zien en daaraan flink te verdienen. Al als peuter speelde Wolfgang Amadeus viool en piano, en in de jaren 1761-1766 trad hij op in onder meer Londen, Parijs, Den Haag, Wenen en München. Ook componeerde hij in deze periode zijn eerste symfonieën en sonates.

Tijdens zijn korte leven schreef Mozart ruim 600 muziekcomposities, waaronder talloze meesterwerken. Tot zijn meest bekende muziekstukken behoren “Eine kleine Nachtmusik”, “Die Zauberflöte’, “Piano Sonato 8”, “Requiem” en“Symfonie 40”.

GESCHIEDENIS VAN DE PIANO

De piano is een uitvinding van Christofori die rond 1700 een systeem bedacht waarmee je de snaren van een klavecimbel met hamertjes kon aanslaan in plaats van pennetjes die aan de snaren trekken. Het resultaat noemde hij ‘gravicembalo col piano e forte’. De naam werd later ingekort tot piano-forte, waaraan de tegenwoordige naam piano ontleend is.

BAUMANN TAFELPIANO

Christian Baumann woonde in Zweibrücken, Duitsland en was ‘Orgel en Instrumentenmacher’. Vanaf 1778 noemde hij zich ‘Klaviermacher’.

Mozart (1756-1791) was een liefhebber van het werk van Christian Baumann. Mozart noemde Baumann’s tafelpiano ‘ein gutes kleines Pianoforte’. Baumann’s tafelpiano vergt een delicate aanslag, te vergelijken met die van de clavichord. Het mechaniek van het instrument laat niet toe om extreem hard of extreem zacht te spelen. Het geluid van het instrument is echter bijzonder helder. Het dempingsmechaniek is niet zo effectief als tegenwoordig, zodat de tonen niet heel lang blijven naklinken. Voor zover bekend, bestaan er nog zes tafelpiano’s van Christian Baumann (o.a. in Boston en Knoxville in de V.S. en Salzburg, Parijs en Wenen). In deze tafelpiano missen de snaren.

CLEMENTI, OPGEVOLGD DOOR COLLARD&COLLARD

Muzio Clementi (1752 – 1832) was een Italiaans pianist, muziekpedagoog, componist, dirigent, pianohandelaar en muziekuitgever. Hij was een van de eerste pianovirtuozen en heeft een belangrijk aandeel gehad in de verbetering van de piano als instrument. Collard & Collard was een innovatieve pianobouwer die belangrijke verbeteringen heeft aangebracht aan zowel het mechaniek als van de constructie van het frame. Clementi nam de pianofabriek van Longman & Bodetrip over na een faillissement en bracht die, onder de naam van Muzio Clementi & Co., vervolgens tot bloei. Na enige tijd stapte Clementi uit het bedrijf en gingen de zaken verder onder de naam Collard & Collard.

Collard&Collard is twee maal volledig door brand verwoest: in 1807 en in 1851. Het is daarom moeilijk om op basis van serienummers een piano goed te dateren, omdat al het archiefmateriaal is verbrand.

 

Tevens in Museum Veenendaal te zien t/m 14 maart:

Hoog Water in de Gelderse Vallei

ADRES

Museum Veenendaal
Cultuurfabriek Veenendaal
Kees Stipplein 76
3901 TP Veenendaal
t: 0318 – 55 00 10

Mini-docu MuseumTV: klik hier voor de trailer