Musica Antiqua festival / MAf 2014, Brugge 1 – 10 augustus

Gepubliceerd op: 31 juli 2014

Tussen 1 en 10 augustes vindt de 51ste editie van MAf, Musica Antiqua festival in Brugge plaats. Onder de titel Metamorfosen treden topmusici als Jordi Savall met Hesperion XXI en ensembles als Il Giardino Armonico olv Giovanni Antonini op; maar ook dwarse musici als jazzpianist Rembrandt Frerichs met The Contemporary Pianoforte maken dit jaarlijkse festival tot één groot en spannend muziekfeest. Wij van Geelvinck zijn erbij, een mooie gelegenheid om de eerder afgesproken samenwerking te verstevigen. 

 

MAfestival 2014

MAfestival 2014 staat helemaal in het teken van Metamorfosen en gaat tussen 1 en 10 augustus op zoek naar gedaanteveranderingen in de muziek. Toppers als Il Giardino Armonico olv Giovanni Antonini, Jordi Savall en zijn Hespèrion XXI of Le Poème Harmonique bieden een antwoord. Ook de nieuwste generatie musici, met dirigenten Leonardo García Alarcón en Sébastien Daucé, veelzijdig blokfluitist Erik Bosgraaf en Amandine Beyer, violiste van wereldfaam, bewijzen elk op hun eigen manier dat de muziekgeschiedenis een aaneenschakeling van metamorfosen is.
De gebruikelijke dosis avontuur keert terug in programma’s als “The Modern Sound of Guillaume de Machaut”, het experimentele antwoord van jazzsaxofonist Robin Verheyen op het oeuvre van de 14e-eeuwse componist Guillaume de Machaut. MAfestival sluit af met de tweede editie van het succesvolle Vélo Baroque, een muzikale fietstocht door het Brugse Ommeland.

 

The Contemporary Fortepiano

Tussen het rijke aanbod van recitals en voorstellingen, viel ons het Frerichs Trio op met The Contemporary Fortepiano. De getalenteerde Nederlandse jazzpianist Rembrandt Frerichs past ervoor om gebaande paden te bewandelen. In dit programma benadert hij de pianoforte als een modern instrument en slaat hij al componerend en improviserend een nieuwe weg in. Die muzikale ontdekkingsreis voert hem van hedendaagse muziek naar de Iraanse Santur en Arabische Qanun. Ook muziek die niet voor pianoforte werd geschreven, zoals Bachs cellosuites en cantates, ondergaat een improvisatorische gedaanteverandering. (Zondag 3 augustus, 16 uur, Lissewege Spiegeltent)

 

Il Gardelino

Maar ook Cellist Sergei Istomin en pianiste Viviana Sofronitsky vielen ons op. Beiden staan al jarenlang samen op het podium. In dit programma exploreren ze de vindingrijkheid waarmee Beethoven, Schubert, Mendelssohn en Chopin experimenteerden met de variatietechniek. Een mooi voorbeeld is Beethovens variatiecyclus op ‘Ein Mädchen oder Weibchen’, een thema van Mozart dat in deze reeks zowel door de piano als door de cello vanuit alle denkbare invalshoeken wordt gevarieerd. Dit concert staat in het teken van melodische, ritmische en harmonische rijkdom, en baadt in de kleurenpracht van de historische instrumenten die Istomin en Sofronitsky bespelen. (Donderdag 7 augustus, 11.30 uur, Concertgebouw Brugge)

Overzicht