De a-historische Uitvoeringspraktijk: Debat met Andrew Meyer en Bas van Bommel, 9 oktober, Geelvinck Pianoforte Festival 2013

Gepubliceerd op: 7 oktober 2013
Met de uitdagende titel ‘Niets is zo a-historisch als de historische Uitvoeringspraktijk’ en ondertitel: ‘een Analyse van historische opnamen uit de Romantische Muziektraditie’, gaan Andrew Meyer en Bas van Bommel de diskussie aan over wat langzamerhand een onwrikbaar adagium in de muziekuitvoering geworden is. Ter onderbouwing van deze stelling worden historische geluidsfragmenten ten gehore gebracht.De opkomst van de ‘authentieke uitvoeringspraktijk’ heeft een onmetelijke invloed gehad op het hedendaagse klassieke muziekleven. Niet alleen barokensembles, maar ook traditionele orkesten stellen zich tegenwoordig ten doel ‘historisch geïnformeerd’ te spelen. ‘Authenticiteit,’ ooit de wapenspreuk van een groepje rebelse marginalen, is het ideaal van het establishment geworden. Andrew Meyer laat een  ander geluid horen en wijst op het belang van hele vroege geluidsopnamen, die wijzen op heel andere speelstijlen.  
 
Tot op heden is de ‘historische speelstijl’ echter uitsluitend op informatie uit traktaten gebaseerd. Een andere, veel belangrijkere bron wordt stelselmatig genegeerd: vooroorlogse, historische opnamen. Toch zijn deze opnamen de meest directe bron van hoe er in het verleden werd gemusiceerd; niet alleen begin 20e eeuw, maar in de gehele 19e eeuw. Deze speelstijl verschilde niet alleen wezenlijk van moderne stijlen, maar ook van de zogenáámd historische speelstijl die de Oude Muziekbeweging propageert, aldus de spreker van deze discussieavond.
 
Klavecinist en musicoloog Andrew Meyer stelt dat het voor musici van essentieel belang is zich in historische opnamen te verdiepen. Alleen zo kan een speelstijl worden bereikt die daadwerkelijk recht doet aan de intenties van klassieke en romantische componisten.
 
Na een beknopte lezing waarin Meyer zijn opvatting met geluidsfragmenten zal illustreren is er alle ruimte voor een levendig debat.
 
Andrew Meyer studeerde fortepiano en historische uitvoeringspraktijk bij Sarah M. Sargent in Wenen. Hij haalde zijn Master culturele analyse aan de Universiteit van Amsterdam in 2008. Hij doceert cultuurgeschiedenis aan Webster University en doet promotieonderzoek naar historische opnamen aan de Academie der Kunsten van de Universiteit Leiden.
 
Deze avond vindt plaats in Museum Geelvinck Hinlopen Huis, ingang Keizersgracht 633 te Amsterdam op woensdag 9 oktober, aanvang: 20:00u.
U kunt zich opgeven via de website, of stuurt u een mail naar bvbommel@gmail.com.
 
Graag attenderen wij u er op, dat deelname aan deze avond u gelegenheid biedt om tegen een aanzienlijke korting de concerten van het festivalweekend in de Posthoornkerk te bij te wonen: bestelt u dan daarvoor uw concerttickets onder: “Tweede concert binnen het festival”.

 

Wij hopen zeer u op 9 oktober te mogen begroeten voor dit interessante debat!

 
Met vriendelijke groet,
mede namens de moderator van het debat, Bas van Bommel,
 

Overzicht