‘Onze’ Naruhiko Kawaguchi wint 2de prijs a.e. op het ‘1st Int. Chopin Competition on Period Instruments’ in Warschau!

Deel dit bericht:

Op het 1st International Chopin Competition on Period Instruments, heeft Naruhiko Kawaguchi – 3de prijs Geelvinck Fortepiano Concours 2018 – op 13 september 2018 de 2de prijs eA gewonnen! Van 30 deelnemers uit 9 landen eindigde Naruhiko op een gedeelde tweede plaats, waarbij gespeeld is op historische piano’s uit o.a. de Coll. Beunk.

1st International Chopin Competition on Period Instruments

Tot nu toe werd op het zeer prestigieuze, vijf-jaarlijkse International Chopin Competition in Warschau, gespeeld op moderne vleugels. Dit jaar is voor het eerst gekozen voor historische instrumenten, waarmee een nieuwe competitie in het leven is geroepen: The International Chopin Competition on Period Instruments, dat vanaf dit jaar eveneens om de vijf jaar zal plaats vinden. Voor deze eerste keer is onder meer een beroep gedaan op de collectie van Edwin Beunk, o.a. de Pleyel 1842, die ook in ons festival en in juli in ons concours te horen was. Interessant is, dat juist deze Pleyel gekozen is, een pluim voor Edwin Beunk.

Dat de jonge Naruhiko Kawaguchi uit Japan een veelbelovend fortepianotalent is, bewees hij al op het Geelvinck Fortepiano Concours in juli van dit jaar, waar hij de ‘Romantic Fortepiano Chopin Award’ won, uitgereikt door de plaatsvervangster van de Poolse ambassadeur in Nederland. Naruhiko kende het instrument al: hij heeft zijn derde prijs op het Geelvinck Fortepiano Concours 2018 in Zutphen op  dezelfde Pleyel 1842 uit de Collectie Beunk gewonnen.
zie  https://www.geelvinck.nl/concerten/naruhiko-kawaguchi/

De Chopin Award is mede een initiatief van de Chopin Stichting Nederland (lid International Federation of Chopin Societies).

Al eerder, in 2015, won hij de  derde prijs van het Geelvinck Fortepiano Concours, onderdeel van het Geelvinck Fortepiano Festival 2015.

In 2016 dong hij ook mee aan de Eerste Prijs van het eveneens zeer prestigieuze Musica Antiqua festival / MAf in Brugge, die hij ex-aequo won met Vachesklav Shelepov uit Rusland. In datzelfde jaar, in oktober 2016 won hij de Stanley Hoogland Square Piano Award op het Geelvinck Fortepiano Concours 2016.

Naruhiko Kawaguchi

Naruhiko Kawaguchi, geboren en getogen in Japan, heeft aan de Universiteit van Tokyo musicologie gestudeerd en zijn Masters behaald op het gebied van de vroege muziek. Hij bekwaamde zich in het bespelen van de fortepiano bij Kikuko Ogura en Christine Schornsheim en klavecimbel bij Asami Hirosawa. Hij volgde een vervolg opleiding aan het Conservatorium in Amsterdam voor de specialisatie in fortepiano en klavichord onder begeleiding van Richard Egarr en Menno van Delft. Naruhiko won inmiddels verschillende internationale concoursen. Reeds in 2016 ontving hij de Stanley Hoogland Square Piano Award in het toenmalige Geelvinck Fortepiano Concours. En nu dus ook voor ons Fortepiano Concours. De Chopin Award is mede een initiatief van de Chopin Stichting Nederland (lid International Federation of Chopin Societies).

Pleyel fortepiano c. 1842

In zijn Parijse tijd en op Nohant speelde Frédéric Chopin (1810-1849) bij voorkeur op een fortepiano van Pleyel. Het instrument waar Naruhiko in dit recital op speelt is een Pleyel fortepiano uit zijn tijd, geheel gerestaureerd door Edwin Beunk. Voor de International Chopin Competition on Period Pianos in Warschau zal dit najaar ook dit instrument worden ingezet. Een fortepiano vereist een andere speeltechniek dan een moderne concertvleugel. Dit aspect en de specifieke Franse klankkleur van een Pleyel maken dat werken van Chopin gespeeld op een Pleyel uit zijn tijd anders klinken dan u gewend bent in de hedendaagse concertzaal. Kom en oordeel zelf of u deze veel meer sprankelende versie van Chopin’s werk – een veel authentieker geluid – meer waardeert dan de ‘mainstream’ 20e eeuwse interpretatie.