Shaffy vleugel in Geelvinck

Deel dit bericht:

Op 1 juni sloot ‘Ramses Shaffy – de Tentoonstelling’ in Bijzondere Collecties van de UvA, met een prominente plaats (foto) voor de legendarische, enorme vleugel, waar Ramses op speelde op latere leeftijd, afkomstig uit zijn huis op de Herengracht. Shaffy’s archief wordt sinds 2012 door Bijzondere Collecties beheerd; de vleugel stond opgeslagen. In plaats van opnieuw het depot in, zal dit instrument een voorlopig nieuw onderkomen krijgen op het Geelvinck podium.

 

Shaffy Chantant

De Shaffy vleugel draagt de herinnering mee aan legendarische optredens van Ramses, Liesbeth List en tal van andere muzikanten in het Shaffy Chantant, opgericht in 1964 en dat in 1969 een plek vond in het Shaffy Theater in Felix Meritis. Tal van nu grote namen in de kleinkunstwereld, cabaret, toneel en TV, zijn schatplichtig aan het Shaffy Theater en zijn hun carrière hier begonnen. De vleugel behoort nu toe aan de Stichting ‘Ramses Shaffy, Fonds voor jonge kunstenaars’ en is in beheer bij UvA  Bijzondere Collecties, als onderdeel van de collectie Theater Instituut Nederland / TiN.

De vleugel is ook een bijzonder instrument, want gebouwd door de Engelse Fa. Challen, die bekend staat als (in hun tijd) bouwer van de langste vleugels ter wereld.

Ook deze vleugel heeft een forse lengte-afmeting: 2.70 m.

Plannen

Het is onze bedoeling om het mechaniek van de vleugel te restaureren. Wij hopen reeds deze zomer er weer uitvoeringen op te kunnen laten geven.

Deze vleugel is een waardig monument voor de veelzijdig kunstenaar en grote inspirator, die Ramses Shaffy was.

 

Over Challen Pianobouwers:

Challen Piano’s London were established in 1804. Production began in 1804 by Thomas Butcher. William Challen entered the firm in 1816 and took over the company in 1830. Company taken over in 1971 by Barrat and Robinson. In 1984 John Broadwood took over the firm. In 1996 Musical Products Sdn. Bhd of Malaysia started building pianos with the Challen name.

Their claim to fame is that they made the world’s largest grand, at twelve feet (ca. 4 m.) long.

In 1935 Challen, one of several piano manufacturers in Harringay (North London near Finsbury Park), built the largest piano in the world at their Hermitage Road factory. At 11 feet 8 inches long and weighing over one and quarter tons, the piano held its record till early this century. Built to mark the King’s 1935 Silver Jubilee, the piano was finished in silver and named the “great silver piano”.

It was first shown at the British Industries fair in the Jubilee year, where it was inspected by Queen Mary, and was played for her by Billy Mayerl. The piano was acquired by Lord and Lady Montrous of Manchester and was used at a garden party for the Royal Family in 1936. However, because of its excessive weight apparently it sunk into the boggy ground and was later used as a garden object.