Stile Galante bezoekt Geelvinck Music ‘Opname Studio’ in Heerde, 19 maart 2021

Deel dit bericht:

Ter voorbereiding van de opnames voor het ‘Luigi Marchesi’ Project, geplant voor de tweede week van april, heeft het Stile Galante productie-team een locatiebezoek gebracht aan onze ‘Geelvinck Music’ concertzaal in het Grote Atelier van Huize Kolthoorn, onze museumlocatie in Heerde. Deze eerste kennismaking diende ook om een indruk te krijgen van de ambiance en de beschikbare instrumenten.

In onze eerdere blog over onze beoogde samenwerking met Stile Galante, is al meer te lezen over dit gerenommeerde barok-ensemble, dat uitsluitend werkt met authentieke historische instrumenten.

Om het ‘Stile Galante’ publiek alvast via de socials een idee te geven binnen welke context het komende project vorm gaat krijgen, is er een vraaggesprek opgenomen met Jurn Buisman, die de achtergronden van Museum Geelvinck en de geschiedenis van de Geelvinck Collectie belicht (zie foto).

De voorlopige keus is gevallen op drie instrumenten: de Zumpe tafelpiano 1769, de Heilmann fortepiano 1780-1790 en de André Stein vleugel, ca 1804.

Het Luigi Marchesi Project

Five years ago, Stile Galante dedicated an extensive project to the celebrated soprano castrato Luigi Marchesi (1754-1829) The project included some academic conferences, masterclasses, a CD recording with the renowned Swedish mezzosoprano Ann Hallenberg, and the first scientific monograph on the singer. We are now going back to this extraordinary European musician and analyze his work as a composer, together with the works of female composers working with him, most of them renowned fortepiano or harp virtuosos developing their careers in London in the 90s of the 18th century.

From this work we developed the idea of a recording and a series of concerts to present his vocal music and brilliant instrumental pieces created by female composers like Krumpholtz and Cianchettini. For this kind of recording we absolutely want to use original instruments: having in our hands two marvelous original harps we need to complete the soundscape panorama of this recording with original fortepianos (at least one square, and one “grand” piano). Please, note that Marchesi music was published by Longman and Broderip, and it fits peculiarly the possibilities of table pianos.