Terugblik: Geelvinck Wandelconcert Elburg ‘The Spirit of Place’, 30 November 2019

Gepubliceerd op: 5 december 2019

Geelvinck Wandelconcert, “The Spirit of Place” in de Hanzestad Elburg
Een terugblik op een hele fraaie zonovergoten dag. J.l. zaterdag vond het 7e Geelvinck Wandelconcert plaats in het Middeleeuwse vestingstadje Elburg. Voor wie er nog nooit geweest is, een aanrader om te gaan. Vol geschiedenis en verhalen. Elburg heeft een bijzondere vorm. In tegenstelling tot de meeste middeleeuwse steden is de plattegrond van Elburg niet rond maar rechthoekig. Ook het stratenpatroon bestaat uit rechte lijnen en haakse hoeken. Zelfs de kerk staat niet middenin de stad maar aan de rand bij de oude stadsmuur.

Wat heeft dit alles met muziek te maken, nou veel eigenlijk. De uit de middeleeuwen stammende Hanzebond zorgde voor welvaart waarin de kunsten konden gedijen en tot grote bloei konden komen.

Grote of Sint Nicolaas kerk – Camerata Trajectina

Ons eerste concert vond plaats in de Grote kerk of “Sint Nicolaas kerk”, de beschermheilige van de zeelieden. Camerata Trajectina nam ons met enthousiasme mee in hun lofzangen van deze kerk, maar ook in die van de zeelieden en vissers. Zij baseerden zich op 17e- eeuwse liedbundels. Met de muziek van de 16e en 17e eeuw en de eigen schoonheid van de Nederlandse taal brengt Camerata Trajectina de Nederlandse geschiedenis tot leven. Speelse en theatrale presentaties spiegelen de cultuur en maatschappij van toen aan ons herkenbare heden. Van het begin tot het einde om vrolijk van te worden en werden we zelfs aan het eind uitgenodigd om mee te zingen.

Museum Elburg – BRISK

Het tweede concert vond plaats in Museum Elburg. Over dit schitterende gebouw is ook weer veel te vertellen en mijn vingers jeuken om dit te doen, maar laten we bij de muziek blijven. Hier werden we verwend door BRISK De vier blokfluitisten van BRISK zijn niet alleen bevlogen musici. Het kwartet heeft een uitgebreid instrumentarium, dat door intensieve contacten met blokfluitbouwers uit de hele wereld voortdurend in ontwikkeling is. Daarmee kunnen composities uit de renaissance, de barok, de 20e en de 21e eeuw elk in hun eigen stemming en klankkleur worden uitgevoerd. Dat was gisteren ook heel goed te horen, we werden getrakteerd op muziek door vele eeuwen heen, van 1300-1400 tot Rob Zuiddam (1959) met zijn stuk Fluente. Razend knap gespeeld! Als ik mijn ogen dichtdeed tijdens alle muziek was het net of er een huisorgeltje klonk ipv blokfluiten. De musici wisten ons ook op deze locatie uit de 15de eeuw te boeien met hun warme klanken. Fraai was de akoestiek, die door de gewelfde boogjes althans op mijn plaats de klank ten goede deed komen en een speelse eenheid vormde qua klank en kleur.

Nationaal Orgelmuseum – Pieter-Jan Belder

Het laatste concert van onze groep vond plaats in het Nationaal Orgelmuseum, weer een juweel van een museum. Dit museum is ondergebracht in een middeleeuws stadskasteel, dat ooit gebouwd werd voor de hertog van Gelre. Aan de hand van een unieke collectie (bespeelbare) orgels en orgelonderdelen, orgelmaquettes en prachtige orgelfoto’s wordt de ontwikkeling getoond van het Nederlandse pijporgel vanaf de Middeleeuwen tot heden.
Pieter-Jan Belder, u allen vast welbekend trakteerde ons hier op een concert op zijn eigen meegebrachte klavecimbel en op het letterlijk en figuurlijk kleurrijke Leeflangorgel met zijn geometrische vormen dat een eigen ruimte heeft in het museum en waar concerten gegeven kunnen worden. Pieter-Jan liet ons eerst genieten van muziek op zijn klavecimbel, J.P. Sweelinck , D. Buxtehude J.A Reincken/Bach die ook weer met de Hanze te maken hebben. Aan het applaus was te horen dat de toehoorders zeer verguld waren met zijn klavecimbelklanken. Daarna ging Pieter-Jan naar boven om het Leeflangorgel ‘in te klimmen’ en hij een prachtige in alle registers te horen Ciaconna in e kleine terts van Buxtehude door de ruimte liet zingen.

Nu ik dit schrijf beleef ik alles weer opnieuw en ik ben er zeker van dat dit voor velen geldt. Behalve de locaties, de zonovergoten winterdag, de prachtige musici, de muziek en niet te vergeten Irene Kuiper en Marc Krone, twee bekende Nederlandse acteurs die in hun rol als stadsgids, ons op onze muzikale wandeling de stad op uiterst amusante èn deskundige wijze hebben leren kennen.
Kortom, dit smaakt naar meer!

Annelies Rhebergen
Zutphen-Warnsveld
30 november 2019
Foto’s AR en website GVMM

 

 

LOFLIED OP DUNYA, JURN EN BERT

Bij het allerlaatste wandelconcert in Elburg op 30 november 2019

 

SINTE NICOLAES, Bisschop.

  1. December.

Stem: Vorria morire [H. Waelrant]

 

Wy danken heden. Na d’oude seden

Geelvincker concerten

Tot grote glory en goe memory.

Roem in verre verten

  1. beste Jurn. den vrind

En Penningmeester

Komt al die Jurn bemindt:

Komt die de deughd besindt:

Want hier is’t datmen vindt

Van Jurn te leeren.

 

Met vele gunsten. Met vele kunsten.

Milde caritaten!

Dunya de voedtser. zij is de hoedster.

Nooyt in stille, staten.

Het Geelvincks edelpaer

Wandelconcerten

  • t Welck om te volgen naer,

Te recht van jaer te jaer.

Aen al de Dunya schaer.

Stact tot exempel.

 

Maer. Bert moet suchten, het geld vervluchten

Geen subsidie krijghen.

Hij wcrckt voor tienen. om te bedienen

T’is om neer te zijgen

Nu werd de schoe vervult

Van heind, van verre,

Met silver en verguld,

o Bert ’t is niet uw’ schuld.

Wij danken voor geduld

Aen ‘t goede leven.

 

Geeft geld. geeft panden. Met milde handen.

Geeft koussen, en geeft schoenen.

Geeft kost, geeft kleeren, Om u des Heeren

Genade te versoenen.

De winter naeckt, helaes!

Geeft wol, geeft webbe, (2)

En Sinte Nicolaes

Zal u voor brood, voor kaes,

Het Geelvinckse solaes

Weerom doen hebben.

 

((2) linnegoed)

Overzicht