You-tube en Terugblik Livestream concert door Alexandra Nepomnyashchaya & Richard Egarr: Quatre-Mains, 3 mei 2020

Deel dit bericht:

Het 2de Geelvinck Lifestream concert: Five Masters – Four Hands – Two Stars vond ook weer plaats in het Luther Museum, op de Streicher 1867, voor een wereldwijd kijkerspubliek: van Japan, Rusland, Italië, Frankrijk, Suriname tot de VS en van de Mexican Gulf tot California Beach. Annelies Rhebergen, zelf componist, schreef een terugblik

Five Masters – Four Hands – Two Stars: Terugblik door Annelies Rhebergen – componist

Tsja, lieve mensen, wat te schrijven over een zo hoog niveau concert. Onze vrienden, echtpaar en uitstekende musici Alexandra en Richard verrasten en ontroerden ons door hun buitenaards mooie spel. Muzikaal gezien eigenlijk niets op aan te merken, het was puur genieten.

Dunya Verwey leidde dit concert in het Engels in, gezien de vele buitenlandse vrienden die ook kwamen luisteren. Vanuit Huize Kolthoorn stond ze eerst stil bij twee overleden vrienden die door het Coronavirus waren getroffen. Daarna zette zij haar schoonmoeder in het zonnetje, kunstenares Margriet M.J. Buisman-Boele, die op 26 april jarig was en haar partner de wereldberoemde astronoom Prof. Dr. Kees de Jager, die op 29 april j.l. 99 jaar werd. Dit concert werd mede georganiseerd ter ere van hun beider verjaardagen. Mevrouw Margriet Buisman bracht j.l. november haar derde CD uit en speelt zelf nog dagelijks piano.

Uitzending gemist? Vimeo!

Hebt u de livestream uitzending gemist? U kunt via Vimeo on demand alsnog van het concert genieten. Na het overmaken van een kleine vergoeding van € 5, hebt u 30 dagen de tijd om het hele concert, zo vaak als u wilt, te bekijken. Hieronder een impressie. Zo komt u ook bij Vimeo on demand voor het hele concert. Geniet ervan!

Geelvinck Music: Five Masters – Four Hands – Two Stars, Alexandra Nepomnyashchaya & Richard Egarr, Quatre-mains from Museum Geelvinck on Vimeo. Realisatie: Michel Agterberg Video Producties

Programma voor Quatre-Mains

Richard en Alexandra hebben als programma composities gekozen van J.C. Bach, W.A. Mozart, J.L. Dussek, F. Schubert en G. Fauré (en als extra verjaardagsverrassing C. Debussy)

Johann Christian Bach: Sonate in A-majeur

Johann Christian Bach, de Londense Bach heeft Wolfgang Amadeus Mozart in Londen ontmoet en zij werden vrienden, ofschoon Mozart toen pas 8 jaar was. Zij musiceerden regelmatig met elkaar en Mozart is zeker geïnspireerd geraakt door zijn vriend Johann Christian. Zij speelden niet per se vierhandig met elkaar, maar meer improviserend, om en om, elkaar aanvullend stel ik me zo voor.

De sonate in A-majeur Op.18 No.5 met zijn drie kruisen kan niet anders klinken dan lief, teder, een liefdesgesprek tussen de twee uitvoerende musici. Richard en Alexandra speelden hiervan het eerste deel precies zo als je kunt verwachten bij deze liefelijke muziek. Opvallend waren de accenten die zij in hun spel legden, waardoor je niet alleen weg zwijmelde maar ook ‘bij de mooie muziekles’ bleef.

W.A. Mozart: Sonate in Bes-majeur

Uit W.A. Mozarts sonate in Bes-majeur K.358 met zijn twee mollen speelden zij het 2e en 3e deel. In Mozarts tijd werd er veel voor vier handen gecomponeerd, mensen musiceerden met elkaar als ze samenkwamen. In elke huiskamer van de betere klasse stond wel een fortepiano. Een mooie vorm van ‘vermaak’ als je samen was in die tijd. Nu nog natuurlijk, maar wij worden ook ‘afgeleid’ door alles wat er nu voorhanden is, zoals smartphones, social media, ed. Het 2e deel uit deze sonate werd heel dromerig, lieflijk en zangerig, cantabile gespeeld en hier hoor je dat de musici elkaar tot in elke noot aanvoelen. Een genot voor het oor. Daarentegen werd het 3e deel, molto presto, heel dynamisch uitgevoerd. Dit deel werd met het grootste gemak gespeeld, heerlijk om naar te luisteren. Een muzikaal gesprek tussen de echtelieden, die ons daarin lieten meegenieten werd ons deel. Opnieuw konden we mooie accenten horen waar je ze niet verwacht. In één woord, fraai.

Jan Ladislav Dussek’s Grande Sonata in C-majeur

Van Jan Ladislav Dussek’s Grande Sonata in C-majeur, Op.48 werden vervolgens het eerste en tweede deel gespeeld. Richard begon met te vertellen dat het belang van deze componist zwaar onderschat wordt en dat hij hem graag op de voorgrond wil zetten. Hij sprak zijn verontwaardiging uit over het feit dat zelfs zijn 200 jarige geboortedag in 2012 niet eens gevierd werd. Hij sprak heel lovend over Dussek en wat hij voor de pianowereld heeft betekend. Beginnende pianoleerlingen zouden juist heel veel kunnen leren van Dussek’s Opus 20. Dussek studeerde theologie in Praag. Tussen 1779 en 1783 was hij organist in Mechelen en Bergen op Zoom en trad in Amsterdam en Den Haag op als pianist en pedagoog. In Den Haag gaf Dussek les aan de kinderen van stadhouder Willem V. Dussek was één van de eerste piano virtuozen die op grote schaal door Europa reisde. Dussek trouwde met Sophie Corri, zij was zangeres, pianiste en harpiste. Dussek schreef dan ook veel muziek voor harp.

Alexandra en Richard speelden deze moeilijke Grande sonate majestueus, met elegantie en liefde. U heeft vast opgemerkt dat Richard ‘stiekem’ het Happy Birthday speelde binnen deze sonate, waarop Alexandra haar echtgenoot glimlachend aankeek, want ook zij was jarig op 3 mei precies! Trouwens een knap staaltje improvisatie zonder dat de sonate eronder leed, echt heel leuk gedaan.

Debussy: Petite Suite

Verjaardagsverrassing! Ingelast in het programma werden twee deeltjes uit de Petite Suite van Debussy. Op verzoek van Jurn en Dunya werden deze twee deeltjes gespeeld voor Jurn zijn moeder, mevrouw Margriet Buisman. De Petite Suite bestaat uit vier delen, waarvan ieder deel zo werd geschreven, dat bij een uitvoering beide pianisten ongeveer evenveel aan bod komen. “Het Menuet” in G-majeur werd heel gracieus gespeeld en “Het Ballet” in D-majeur als een feestelijk dansje op een nadrukkelijke, ritmisch strakke pas. Een heerlijk werk de hele Petite Suite in toonsoorten zoals G-majeur, E-majeur, D-majeur en E-majeur, toonsoorten waar je blij van wordt, feestelijk en heel mooi gekozen voor haar verjaardag en een dierbare herinnering aan haar grootmoeder Peggy Nijland-Mol, met wie zij dit stuk geregeld speelde, op de Sterrenwacht ‘De Sonnenborgh’ in Utrecht, waar haar grootvader, sterrenkundige prof. Albert A. (Appie) Nijland, directeur was – een positie die prof. Kees de Jager daar ook vele jaren heeft bekleed.

Franz Schubert: Fantasia in F mineur

De Fantasia in F mineur van Franz Schubert, D 940 (Op. Posth.103), is één van de belangrijkste vierhandige werken van Schubert en een van zijn belangrijkste pianowerken. Hij schreef dit werk in zijn laatste levensjaar en dat hoor je ook in deze Fantasie. Schubert heeft overigens in totaal zo’n 7 uren aan vierhandige muziek gecomponeerd en in zijn tijd werd er ook veel vierhandig gespeeld. Elke huiskamer had wel een piano, als muziekinstrument of ook wel als mooi meubelstuk.

Aan het begin van deze Fantasie is er steeds een kwart te horen, de afstand tussen vier noten. Wat doet Schubert hier vraag ik mij af, om zo nadrukkelijk met de kwarten te beginnen? Bij de kwart als interval ben ik meteen alert, wakker. Denk eens aan de taptoe, die ook met kwarten begint….Dit stuk zit vol emotie dat door Richard en Alexandra op hele fraaie wijze tot expressie werd gebracht. Ik ken dit stuk als mijn broekzak en eerlijk gezegd heb ik het nog nooit zo intens, oprecht en dynamisch gehoord. Intimiteit, dramatiek, somberheid, optimisme, spanning, boosheid, rust (berusting?), lyriek, agitatie, zijn naderende dood, alles is er in te horen. De laatste 8 maten van dit 4-delige werk zijn adembenemend gecomponeerd: Het is wel de meest opmerkelijke cadans in het gehele werk. Alleen al hierover zou je een boek kunnen schrijven. Mij komen deze maten voor alsof Schubert zijn dood in de ogen kijkt en erin berust.

Voor deze uitvoering kom ik superlatieven te kort en de expressie op de gezichten van de musici verried ook dat zij diep ontroerd waren door het emotionele klankbad waar ze zich kennelijk zo in thuis voelden. Meesterlijk!!!

Gabriel Fauré: Dolly Suite

Als laatste werd de Berceuse uit de 6-delige “Dolly Suite” van Gabriel Fauré gespeeld. Helaas, helaas konden we deze wel zien maar niet horen. Er viel een camera uit, waardoor het geluid geblokkeerd werd, evenals het nawoord van Richard en het dankwoord door Sabine die de musici een cadeautje overhandigde. Gezien het buitengewone hoge niveau van deze twee excellente musici vergeeft u ons dit vast wel.

Een mooier verjaardagscadeau voor de kortgeleden jarige Margriet Buisman en Kees de Jager kan ik mij niet voorstellen. We hopen dat u met ons zeer genoten heeft. Tijdens (via de livestream) en na het concert kwamen er veel positieve reacties bij ons binnen.

Graag tot het volgende Livestreamconcert en veel dank dat u in zo grote getale bent komen kijken.

Annelies Rhebergen
Muziek in Musea
3 mei 2020