You-tube met Terugblik op Eerste Geelvinck Livestream concert met Hammertime Duo, Eerste Paasdag 12 april 2020

Deel dit bericht:

You-tube met terugblik van ons eerste Livestream concert door het Hammertime Duo: Olga Matieva & Nikolai Martynov. Concert op Eerste Paasdag 12 april 2020 in het Luther Museum te Amsterdam. We mogen ons gelukkig prijzen dat de techniek het toelaat om door te gaan met het laten klinken van onze instrumenten via livestreaming in deze tijden dat Corona ons dwingt thuis te blijven.

Olga en Nikolai Quatre-Mains op Streicher 1867

Olga en Nikolai speelden op onze Streicher fortepianovleugel uit 1867, een beauty van een instrument met een zeer fraaie klank. De hoogte van de kerkzaal in het Luther Museum maakt dat de muziek vrij kan klinken en deze uitstekende musici wisten er dan ook een uitstekend concert van te maken. Naast het quatre-mains spelen zijn Olga en Nikolai ook levenspartners, musici die totaal op elkaar zijn ingespeeld en elkaar door en door kennen. Dat vertaalt zich in hun manier van muziek maken, als een echte twee-eenheid.

Realisatie Livestream

In korte tijd is er door enkele mensen heel hard gewerkt om dit concert mogelijk te maken en het is geweldig dat het Luther Museum belangeloos wilde meewerken. Naast de mensen die altijd aan de bron staan van elk concert door ons georganiseerd zou ik graag Michel Agterberg in het Paaszonnetje willen zetten. Hij is onze technische man en heeft keihard gewerkt om deze uitvoering mogelijk te maken. Bij elke componist liet hij woorden door het beeld lopen wat er gespeeld ging worden met ons eigen herkenbare logo.

 

realisatie: Michel Agterberg Video Producties

 

Vanuit Huize Kolthoorn in Heerde verwelkomde Dunya Verwey ons publiek met de Paasboom op de achtergrond op haar welbekende enthousiaste wijze. Omdat een livestream concert geen grenzen kent aan aantallen en landen deed ze dat ook nog een keer in het Engels.

Bijzonder programma

Olga en Nikolai hadden een niet alledaags programma samengesteld. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat er stukken worden gespeeld die je niet elke dag hoort. Zij wisselden dit quatre-mains concert af door bij de verschillende componisten van plaats te wisselen en beurtelings de stukken te introduceren.

Pictures from the East

Het concert, genaamd “Pictures from the East”, werd geopend met Robert Schumann (1810 – 1856) “Bilder aus Osten” (6 Impromptus), Op. 66 (1848). Schumann schreef deze stukken toen hij op zijn Hollands gezegd niet goed in zijn vel zat en veel last had van aanvallen van tinnitus (oorsuizen) waardoor hij zich onzeker voelde en alleen de noot A in zijn oren had als uitgangspunt. Ook sommige toonsoorten kon hij niet verdragen, evenals hoge ruimtes. Deze impromptus zijn gebaseerd op Arabische poëzie die door Friedrich Rückert zijn vertaald.

Schumann

De eerste Schumann impromptu werd, zoals door de componist bedoeld is, zeer levendig gespeeld. Dat maakte dat je vanaf de eerste noten meegenomen werd in de muziek, expressief, vloeiend en een met een prachtige dynamiek die diepgang liet horen. De 2e werd zeer zangerig en intens gespeeld, de ‘liefde’ straalde van de muziek af en je kon er enerzijds bij wegdromen, maar de manier van spelen maakte dat je er toch bij elke noot bij wilde zijn. De 3e liet weer een synchroniciteit horen die je alleen bij de grote meesterpianisten hoort, echt heel fraai en dit stuk werd virtuoos en schijnbaar moeiteloos gespeeld. De 4e kwam heel ingetogen en lief over, heerlijk om naar te luisteren. Daarentegen werd de 5e zeer robuust en krachtig neergezet en de 6e impromptu weer heel ingetogen, zingend en met diepgang vertolkt.

In ieder geval deed mij deze uitstekend vertolkte Schumann op het puntje van mijn stoel zitten. Dat een live concert anders gehoord wordt dan een livestreaming concert staat buiten kijf. Ik vind het echter opmerkelijk dat mij dit niet of nauwelijks stoort als de musici van zo’n hoog niveau zijn als Olga en Nicolai. Ik waande mij echt in de concertzaal van het Luthermuseum, alsof ik er écht bij was.

G.W. Marks / J. Brahms?

Bij de 2e componist op deze Paasmiddag wisselden Olga en Nikolai van plaats en Nikolai leidde de stukken van G.W. Marks in. In de 19e eeuw was er een bijna onverzadigbare vraag naar arrangementen en transcripties die op piano’s moesten kunnen worden gespeeld. Brahms schreef dergelijke werken zelf onder de namen G.W. Marks en Karl Würth, maar ook vrienden en collega’s droegen bij. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat Brahms deze “Souvenir de la Russie” (transcriptions en forme de fantasies sur des airs russes et bohémiens) heeft gecomponeerd, maar 100% zeker is het niet.

Souvenirs Russes 

Deze Souvenirs Russes leggen de Russische ziel bloot door te beginnen met de Hymne Nationale Russe. De door de musici balans geschapen liet ons een muzikaal gesprek tussen hen horen die tot majestueuze hoogte leidde, schitterend gespeeld! Het 2e deel, een Chansonette, heeft een totaal ander karakter, alsof je een volksliedje hoort, speels, leuk, liefelijk, virtuoos en de musici maakten dat ik zin kreeg om te dansen. De Romance, het 3e deel in deze cyclus werd als een innige Romance gespeeld die je hart raakte. Vervolgens “Le Rossignol”. Als je goed luisterde was hij goed te horen door deze meesterlijke vertolking, lichtvoetig. Het beeld dat bij mij op kwam was alsof de vogel een gesprek met de Hoogste Natuur had. De laatste twee in deze cyclus zijn Chants Bohémiens, beide in G-majeur geschreven en deze toonsoort belooft vrolijkheid. De eerste Chant Bohémien is gecomponeerd naar het Boheemse volkslied, “There is a Big Village on the Road”en het 2e naar het Boheemse volkslied The Plait. De beide Chansons Bohémiens werden met grote virtuositeit gespeeld en de timing, muzikaliteit, de eenheid tussen de musici was grandioos. Wat een fantastisch Duo, dat moeilijke stukken vertolkte alsof ze het uit hun mouw schudden.

Anton Rubinstein

Dan het laatste deel van het concert, Anton Rubinstein’s (1829 – 1894) 6 Pièces caractéristiques, Op.50 uit 1858. Ook hier wisselde dit muzikale echtpaar weer van plaats en Olga beschreef de 6 stukken die ze van Rubinstein gingen uitvoeren. Beginnen met een Nocturne maakt dat je je ogen wel dicht wilde doen. Toch heeft deze Nocturne ook iets wat je wakker houdt, de manier van spelen? De wisselende dynamiek? De tempiwisselingen? Hoe het ook zij, een fraai gespeeld eerste deel van de zes, waarna je door het Scherzo weer meteen klaarwakker geschud werd en je werkelijk niet stil kon zitten op je stoel. Daarna konden we ons laten meedeinen tijdens het spelen van de Barcarolle. Het Capriccio, de Berceuse en de Marche zijn de laatste drie stukken uit deze cyclus en ook hierbij kwamen we ogen en oren tekort. Het lijkt alsof de componist een opbouw maakt in deze zes stukken die naar een hoogtepunt toe leiden, zo heb ik het tenminste ervaren.

Camera en uitvoering grote klasse!

Wat mij steeds opviel was het fraaie werk dat Michel Agterberg, onze filmmaker ons van dit concert liet zien. Steeds wisselde hij van beeld/camera, op een mooie rustige manier, zodat het concert niet steeds vanuit één hoek te volgen was. Voor de allereerste keer dat we een livestream concert lieten horen kunnen we ook hier dik tevreden over zijn.

We kunnen rustig stellen dat Olga Matieva & Nikolai Martynov musici zijn van grote klasse, die elkaar moeiteloos aanvoelen en waarbij het leuk is om te vertellen dat ze beiden leerlingen waren van onze grote musica en vriendin Olga Paschenko, die inmiddels wereldwijd beroemd is. De diepgang, lieflijkheid, eenheid in hun spel, de mooiste en moeilijkste frases schijnbaar moeiteloos te kunnen laten klinken. Deze musici zijn werkelijk van alle markten thuis, raken je hart, soms bijna overweldigend, ze zijn zo zeker van hun muzikale kunnen en dat hoor je! Beiden verdienden dan ook een heel groot applaus en enorme digitale bossen bloemen.

Nikolai dankte het publiek en wenste een ieder, “Happy Easter”.

Internationaal bereik

We kunnen rustig stellen dat ons eerste livestream concert een groot succes was, grandioos en over het aantal digitale bezoekers hadden we niet te klagen. Het waren er in ieder geval veel meer dan normaliter in het zaaltje konden (en van over de grenzen: van Moskou tot New York en van Duitsland, Frankrijk, Italie tot in Suriname)

 

Annelies Rhebergen
12 april 2020
Geelvinck Muziek in Musea