Terugblik op Try-Out concert Channa Malkin in Luther Museum, 2 augustus 2020

Deel dit bericht:

Terugblik op ons eerste live concert in Coronatijd op 2 augustus 2020 in het Luthermuseum in Amsterdam door de drie topmusici: sopraan Channa Malkin, celliste Maya Fridman en pianist Slava Poprugin.

Channa Malkin, sopraanSlava Poprugin, fortepianoMaya Fridman, cello.

Wàt hebben we genoten van dit prachtige try-out-concert met de titel, “Moeder en Kind”. In het kader van het Grachtenfestival dingt Channa Malkin op 11 augustus met dit programma mee naar de Grachtenfestival prijs 2020! Wat ons betreft heeft ze die prijs verdiend, behalve haar prachtige stem en muzikaliteit heeft ze een niet alledaags, maar o zo fraai programma samengesteld en uitgevoerd. De titel van dit concert was, “Moeder en Kind”. Channa die zelf onlangs moeder is geworden heeft met dit concert haar moedergevoel heel treffend in haar moedertaal  Russisch verklankt.

Kinderkamer

We hoorden meeslepende muziek en een repertoire dat je zelden hoort. Nooit geweten dat de Russische componist Modest Moessorgski zo’n goed observator van een kinderkamer was.”De kinderkamer” is een liederencyclus, geschreven tussen 1868 en 1872 op diens eigen tekst. Origineel was het werk geschreven voor sopraan en piano. Channa heeft deze werken zo humorvol verklankt en met veel expressie uitgevoerd, met piano-ondersteuning op onze Streicher fortepiano uit 1867 door pianist Slava Poprugin. In de muziek wisselen een realistische spreektrant en een Slavische melodiek elkaar af.

Akhmatova Songs

John Tavener heeft tweemaal het werk van de Russisch-Sovjet-modernistische dichteres Anna Achmatova op muziek gezet waaronder de Akhmatova Songs, een cyclus van zes liederen. Achmatova was een van de toonaangevende kunstenaars van de eerste helft van de 20ste eeuw in Rusland die tijdens de Sovjet periode veelvuldig mikpunt van kritiek was en tijdens de stalinistische zuiveringen haar eerste echtgenoot en velen van haar vrienden, mede-kunstenaars, verloor, maar wist te overleven en ook altijd in Rusland is gebleven. Heel bijzonder hoe John Taverner – hij wordt wel geschaard onder de new wave van de minimal music, verwant aan de muziek van Arvo Pärt – de Akhmatova Songs voor sopraan en cello heeft getoonzet, waarbij hij westerse en ‘oosterse’ melodielijnen door elkaar laat vloeien – door Channa en Maya met grote intensiteit uitgevoerd.

Jüdische Lieder

De drie “Jüdische Lieder” uit 1943 van Mieczyslaw Weinberg (1919 – 1996) werden eveneens uitgevoerd – een waagstuk om onder Stalin met deze titel te komen – en door Channa als eerbetoon in het Jiddisch gezongen – want dat zou in die tijd niet gekund hebben. Deze liederen werden gevolgd door drie gedichten van de Chileense dichteres Gabriela Mistral, vanuit het Spaans in het Russisch vertaald, op muziek van Weinberg. Zelf zegt Channa hierover, “Deze liederen verwoordden en verklankten precies mijn moedergevoel.

Wereldpremières

De twee wereldpremiers van liederen van Josef Malkin, die zich eveneens door Akhmatova, maar ook door ‘poète maudit’ Boris Ryzhy heeft laten inspireren, oogstten direct enthousiast applaus. Channa, “Als rode draad verweven door het programma zijn de liederen van mijn vader, Josef Malkin, die eveneens de kindertijd en de sterfelijkheid combineren. In Pis’mo schrijft een klein meisje een brief vol fouten naar haar oma. In De Waarzegster voorspelt een zigeunerin aan de jonge poëet Boris Ryzhy waaraan hij zal sterven: schuld”.

Op elk lied ingaan is bijna ondoenlijk, ze zijn met zoveel gevoel, kleur en expressie gezongen dat we er vaak kippenvel van kregen.

In deze terugblik hebben we ons hoofdzakelijk gericht op Channa Malkin, omdat ze meedingt naar de hoofdprijs op het Grachtenfestival 2020 dat, zoals gezegd, op 11 augustus a.s. plaatsvindt, maar Maya Fridmann en Slava Poprugin, twee landgenoten van Channa hebben op een intense manier de liederen begeleid. Drie musici van topniveau die onder grote dirigenten in de bekende grote zalen geen onbekenden zijn. We mogen ons dan ook gelukkig prijzen dat ze gedrieën dit Try-out concert voor ons wilden spelen. Componist en vader Josef Malkin, die zelf ook aanwezig was dankte Channa en Slava voor het luide applaus dat na zijn wereldpremière klonk. Op een van de foto’s ziet u hoe intens Maya de liederen begeleidde op haar prachtig klinkende cello. Kortom een heel fraai en indringend concert.

Ook deze keer danken we van harte het Luthermuseum voor zijn gastvrijheid. Onze bijzonder mooie Streicher fortepianovleugel uit 1867 staat permanent in de kerkzaal van het museum, die een prachtige akoestiek heeft.

Wij wensen Channa en haar beide muzikaal zo sterke begeleiders, met dit bijzondere repertoire heel veel succes bij het Grachtenfestivalconcours 2020 op 11 augustus a.s. Toi, toi toi voor de hoofdprijs!

Geelvinck Muziek in Musea
Dunya Verwey en Annelies Rhebergen
Amsterdam 2 augustus 2020