Willem Brons met muziek voor de Lijdenstijd in de Amstelkerk, 18 april, 20.15 uur

Gepubliceerd op: 17 april 2019

Willem Brons speelt op 18 april – Witte Donderdag – een prachtig concert met muziek van Liszt, het ontroerende  Via Crucis en zijn Variaties op een thema van Bach, naast Schumann’s Gesänge der Frühe – geïnspireerd op de dichter Hölderlin: ‘wir trennen uns nur um inniger zu sein, göttlicher friedlich mit allem’

 

Bach                         Prelude en Fuga in bes klein uit WTK boek 1

Liszt                         Via Crucis in de versie voor piano solo

SCHUMANN           Gesänge der Frühe opus 133

LISZT                       Variaties op een motief uit Bachs Cantate 12
                                 Weinen, Klagen, Zagen, Sorgen

 

  • De Via Crucis van Liszt is een van zijn meest ontroerende composities. Het is een verklanking van het Lijdensverhaal waarbij eenvoud en sereniteit vooropstaan.
    Uiteraard ontbreken de dramatische momenten niet.
    Het is overigens niet alleen een lijdensverhaal. Dit werk biedt wel degelijk ook troost en dat is in overeenstemming met de tekst waarin sprake is van Spes unica, onze enige hoop.
  • Schumanns Gesänge der Frühe vertolken op een andere manier dan Liszt het onzegbare en mateloze tederheid. Heinz Holliger spreekt op een beeldende wijze over das Ewige Licht des Jenseits.
    Schumann heeft gezegd dat gedichten van Hölderlin hem geïnspireerd hebben. Misschien is het zinvol een frase van deze dichter te laten volgen:
    Wir trennen uns nur, um inniger zu sein, göttlicher friedlich mit allem, mit uns.
    wir sterben um zu leben……

 

  • Liszts variaties op een motief van Bach verklanken zijn eigen lijdensgeschiedenis.
    In korte tijd verloor hij twee van zijn kinderen, zijn positie als dirigent bleek door intriges niet houdbaar en zijn huwelijk met Carolyne Sayn-Wittgenstein werd door de katholieke kerk op het laatste moment verboden. In deze compositie horen we een intens verdriet, vertwijfeling en radeloosheid. Maar aan het eind van het werk beluisteren we aanvaarding, berusting en Godsvertrouwen. Liszt gebruikt aan het slot hetzelfde koraal als Bach in Cantate 12: was Gutt tut ist wohlgetan. Aanvankelijk klinkt het koraal sereen maar stap voor stap beleven we een religieuze extase.
    Deze compositie behoort ongetwijfeld tot de hoogtepunten van Liszts oeuvre.

 

Locatie:
Amstelkerk
Amstelveld 10, Amsterdam

Tijd:
20.15 uur

Kaartjes:
Reserveringen 036- 5489636 of aan de kassa van de Amstelkerk.

Overzicht