Covid-19 Protocol voor de Catacomben van de Posthoornkerk

Deel dit bericht:

Een deel van onze collectie historische piano’s is ondergebracht in de catacomben van de Posthoornkerk, waar studenten van het Conservatorium van Amsterdam kunnen oefenen. Zoals alle musea, voldoen ook wij aan de richtlijnen van het RIVM met een Covid-19 Protocol om de risico’s van verspreiding van het virus zoveel mogelijk in te dammen. 

In de catacomben van de Posthoornkerk: een unieke collectie

Wie aan de achterzijde van de Posthoornkerk loopt, zal niet snel verwachten dat aan zijn voeten de topstukken uit ’s lands belangrijkste collectie historische piano’s uit de 18e en 19e eeuw voorbij gaan. Half onder de grond, in de catacomben van de kerk bevindt zich een deel van onze collectie. De luchtvochtigheid is daar relatief stabiel en daardoor gunstig voor deze instrumenten.

Als deze langslopende wandelaar een blik door de zware spijlen van het ijzeren hekwerk voor de lage ramen werpt, is de kans groot dat hij een student van het Conservatorium van Amsterdam nijver ziet oefenen op één van de daar uitgestalde historische fortepiano’s. Dat doen zij onder leiding van Olga Pashchenko, die indertijd Richard Egarr heeft opgevolgd als hoofd van de opleiding fortepiano. De studenten hebben een keuze uit tien originele historische instrumenten (naast de instrumenten uit de collectie, die op het conservatorium zelf staan). Op verzoek kunnen zij op nog eens acht andere historische piano’s spelen, die echter normaliter “achter slot en grendel” staan. Bovendien staan er nog diverse instrumenten, die weliswaar niet bespeelbaar zijn of bespeeld mogen worden, maar wel voor instructie dienen, zoals een pantaleon (een vroege tafelpiano zonder dempers) en 18e eeuwse Engelse en Amsterdamse tafelpiano’s.

Het aantal bespeelbare instrumenten wordt stapsgewijs steeds verder uitgebreid. Zonder meer kan gesteld worden, dat wij daarmee in Nederland uniek zijn. Van de studenten horen wij dan ook, dat zij gefascineerd worden door de grote diversiteit van deze historische piano’s: elk heeft zijn eigen individuele klank en touch.

Vanzelfsprekend voldoen ook wij aan de richtlijnen van het RIVM. Dat geeft wel enige beperkingen: zo hebben wij zang vooralsnog moeten uitsluiten, omdat het een te groot risico met zich meebrengt voor het geval dat – ondanks alle andere maatregelen – de zanger toch het virus mocht verspreiden.

Early Piano Museum

In de toekomst willen wij de de collectie verder ontsluiten. Voorlopig zetten wij – noodgedwongen door Corona – uitsluitend in op online formats, zoals livestream opnames. Zo zijn de livestream opnames van de afgelopen twee concerten nu terug te vinden op onze website. Ook wordt hard gewerkt aan het ‘virtuele museum’ en digitalisering van de collectie. Voor het laatste ontvangen wij subsidie van het Mondriaan Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds, een project dat wij samen met het Pianola Museum hebben opgestart.

Maar het is wel roeien met de riemen, die wij hebben: we zijn met slechts een bescheiden team en, zoals zovele culturele instellingen, zijn ook wij getroffen door de gevolgen van Corona, waardoor we, waar mogelijk, moeten bezuinigen: ieder dubbeltje wordt wel drie keer omgedraaid, voordat wij het uitgeven. Dat is helaas wel een belemmering in de ontwikkeling. Professionele – hoge kwaliteit – live streaming van concerten is relatief kostbaar, maar heeft, verwachten wij, wel de toekomst: daarmee kunnen wij een wereldwijd publiek bereiken. Bovendien kunnen wij op die manier onze trouwe liefhebbers van muziek op historische piano’s, waarvan een belangrijk deel zich in de risicogroep voor Covid-19 bevindt (70+) en waarschijnlijk voorlopig liever thuis zal blijven, toch van onze comncerten laten genieten. Een aardige bijvangst blijkt te zijn, dat je de concerten ook op de smartphone kan volgen en we daarmee een nieuw publiek kunnen interesseren.

Kansen te over. Echter dat alles vergt een investering in tijd en geld. En wie gaat dat betalen …. ? We staan open voor alle creatieve suggesties: info@geelvinck.nl